F1 Nieuws

Toto Wolff doet opmerkelijke uitspraak over ontwikkeling 2024-bolide: 'Kan de prullenbak in'

Toto Wolff doet opmerkelijke uitspraak over ontwikkeling 2024-bolide: 'Kan de prullenbak in'
Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

Toto Wolff doet opmerkelijke uitspraak over ontwikkeling 2024-bolide: 'Kan de prullenbak in'

Toto Wolff doet opmerkelijke uitspraak over ontwikkeling 2024-bolide: 'Kan de prullenbak in'
Mercedes F1 Media

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft laten weten dat zijn team in 2024 met een schone lei begint en dus niets meeneemt van de huidige W14 naar de W15. In de windtunnel zou Mercedes volgens Wolff namelijk een hoop tijd vinden met een nieuwe aerodynamische route.

Sinds het begin van 2022 is Mercedes niet meer het team dat het ooit was. Tussen 2014 en 2020 was Mercedes dé toonaangevende kracht in de Formule 1, maar met de introductie van de nieuwe grondeffect-reglementen sloeg Mercedes de plank compleet mis.

Dat werd met name veroorzaakt door Mercedes' keuze om in 2022 met een 'zero pod'-design op de proppen te komen. Mercedes was hiermee het enige team op de grid dat nauwelijks sidepods had. Uiteindelijk bleek het concept niet te werken en besloot Mercedes eerder dit seizoen te switchen naar een bolide mét sidepods. Sindsdien is het team uit Brackley op de weg terug, maar nog altijd is er een flink gat met de kop van het veld.

Prullenbak

Mercedes is dus de 'Red Bull-route' ingeslagen, maar in gesprek met Motorsport.com laat Wolff weten dat zijn equipe aankomend seizoen uit een ander vaatje gaat tappen. De huidige bolide gaat namelijk in zijn volledigheid "de prullenbak in".

"We krijgen goede signalen uit de windtunnel. De auto lijkt meer in balans te zijn en meer eenheid te hebben. We hebben antwoorden op onze vragen gekregen, dus we kijken vol vertrouwen naar de resultaten. Deze huidige auto kan de prullenbak in, net op het moment dat hij snel begint te worden en we beginnen aan een nieuwe reis", begint Wolff.

Begrijpen

Dat Mercedes het in 2024 over een andere boeg gaat gooien, is ook wel nodig volgens Wolff. De W14 kent namelijk dezelfde problemen als de bolide van afgelopen seizoen, de W13. Met name het feit dat de beide bolides onvoorspelbaar zijn, gooit roet in het eten voor Mercedes.

"De auto is erg gevoelig en lastig af te stellen. We hebben veel sessies nodig om de auto te leren begrijpen. De coureurs weten niet waar ze aan toe zijn als ze insturen voor een bocht. Het is een kwestie van vertrouwen krijgen. Hoe meer we rijden, hoe beter we worden en we alles kunnen afstellen", aldus de teambaas van Mercedes.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties