Voor Toto Wolff is het inmiddels duidelijk: Max Verstappen en Christian Horner hebben vanaf het begin af aan al gelijk gehad. Vanuit het Red Bull-kamp klonken er al snel geluiden dat de 2026-reglementen er niet goed uitzagen, waarna onder andere Toto Wolff meldde dat ze dat alleen zeiden omdat ze bang waren dat ze een achterstand zouden hebben als deze regels van start zouden gaan. Maar inmiddels heeft Wolff zijn mening bijgesteld.
De Mercedes-baas heeft inmiddels door dat de regels voor 2026 toch niet zo geweldig zijn als hij eerder dacht. Hetgeen waar Verstappen en Horner al voor waarschuwden - namelijk dat de auto's te langzaam zullen zijn en de motoren teveel gebruik moeten maken van de batterij - gaat volgens Wolff een probleem opleveren. De Oostenrijker laat aan ORF weten dat de nieuwe bolides hoogstwaarschijnlijk 10 seconden per ronde langzamer gaan zijn dan de auto's die nu actief zijn. Dat is gewoonweg teveel, aldus Wolff.
"Wat we nodig hebben zijn auto's die zo min mogelijk luchtweerstand hebben op de rechte stukken, maar toch genoeg downforce hebben om snel te zijn in de bochten. Wat we nu hebben [voor 2026] is veel te langzaam. Soms hebben we rondetijden die tien seconden langzamer zijn dan vandaag. Maar Formule 1 is altijd de bakermat van innovatie geweest en ik ben ervan overtuigd dat de auto's weer snel zullen worden door wat de ingenieurs zullen bedenken", zo begint Wolff bij de Oostenrijkse zender.
Lees ook
Toto Wolff geeft uitleg over breuk met Mick Schumacher: 'Dat had weinig zin meer'
Toto Wolff hint op terugkeer Lewis Hamilton bij Mercedes
Krachtbron niet top
Ook over de motoren is Wolff een stuk minder te spreken dan een aantal maanden geleden. Max Verstappen en Christian Horner waarschuwden in 2023 al dat de krachtbronnen teveel gebruik zouden moeten maken van de batterij, wat toen werd weggelachen door Wolff. Inmiddels is hij 180 graden gedraaid en is hij het eens met de heren van Red Bull. Maar, zo moet Wolff erkennen, het is nu te laat om aanpassingen te maken.
"Misschien had er iets minder batterij in gekund en iets meer verbrandingsmoto. We rijden tenslotte al volledig op duurzame brandstof. Die brandstof is 100 procent duurzaam, dus we hadden zeker wat aanpassingen kunnen doen. Maar goed, daar is het nu te laat voor."
Overigens heeft Max Verstappen zijn mening ook bijgesteld in de afgelopen maanden. Waar hij eerder fel tegen de nieuwe reglementen was, liet hij onlangs weten dat het te vroeg is om te oordelen en dat het wellicht beter uit kan pakken dan verwacht... Wat weet Red Bull wat de rest niet weet?!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties