Na de eerste twee vrije trainingen op Silverstone, waarin Red Bull Racing niet bepaald goed voor de dag kwam, hadden fans van het Oostenrijkse team alle hoop gevestigd op VT3. Hebben de engineers en monteurs van Max Verstappen voor een nieuw wonder kunnen zorgen, zoals ook in Japan dit jaar gebeurde?
Op Suzuka begon Verstappen namelijk ook met een verschrikkelijke afstelling aan zijn auto, waarmee hij verwachtte ver buiten het podium te eindigen. Echter wisten de ingenieurs van Red Bull van vrijdag op zaterdag een grote stap te maken en daarmee kon de Nederlander uiteindelijk naar de overwinning snellen. Een dergelijke stap is ook in Groot-Brittannië nodig, aangezien de RB21 van Verstappen in de eerste twee trainingen bij lange na niet goed genoeg was om vooraan mee te strijden.
In de derde vrije training heeft Red Bull de kans om te testen of de RB21 dit keer wel luisterde naar de input van Verstappen - iets wat op vrijdag niet het geval was - maar in het eerste kwartier was er weinig uit te vogelen voor de engineers. Zoals gebruikelijk in VT3 besloten de topteams om het eerste kwartier in de garage te wachten, terwijl een aantal achterblijvers de baan schoon mochten rijden. Dit zorgde ervoor dat er niet veel te zien was aan het begin van de training.
Echter barstte het spektakel na het eerste kwartier ook direct los, waarin duidelijk werd dat het veranderde weer in Engeland weleens kan zorgen voor een grote schok in de rest van het raceweekend...
Speelt het weer een rol?
Het is op zaterdag een stuk kouder dan het tijdens de eerste twee trainingen op vrijdag was. De zon is verscholen achter een wolkenstapel en dat zorgt er automatisch voor dat de baantemperatuur niet zo hoog ligt als gisteren het geval was. Dit heeft uiteraard een effect op de auto's en het lijkt erop alsof de Ferrari's en de Red Bull RB21 van Max Verstappen goed met de lagere temperaturen om weten te gaan.
De eerste paar snelle rondes van vooral de Ferrari's waren erg hoopvol, terwijl Verstappen veel dichter op de beste tijd zat dan op de vrijdag. Ook Mercedes kwam beter voor de dag dan gisteren, maar leek nog wat tekort te komen ten opzichte van Ferrari. Echter was het vooral McLaren dat last leek te hebben van de lagere temperaturen.
Lando Norris en Oscar Piastri kwamen nu hun eerste runs niet verder dan een achtste en negende plaats, op meer dan zeven tienden van de snelste tijd van Charles Leclerc. Pas bij de tweede run, waarin McLaren een nieuwe set zachte banden gebruikte, gingen Piastri en Norris naar de eerste twee posities.
Lees ook
Dit gaat Red Bull doen als Max Verstappen daadwerkelijk vertrekt
Christian Horner moet toegeven: Max Verstappen volgend jaar niet honderd procent zeker bij Red Bull
Spannende kwalificatie op komst
Na de snelle rondes van McLaren kwamen ook de Ferrari's en Max Verstappen met hun tweede set softs de baan op. Uit die ronden bleek dat de kwalificatie erg spannend lijkt te gaan worden, later vandaag. De eerste vier posities zaten binnen een tiende van elkaar, waarbij de Ferrari-, Red Bull- en McLaren-bolide aan elkaar gewaagd lijken te zijn. Mercedes komt - verrassenderwijs - tekort om vooraan mee te doen, terwijl het Duitse team onder lagere temperaturen vaak beter presteert dan de concurrentie.
Lees ook
Christian Horner over 2026 Mercedes-motor: 'Dat zou gênant zijn'
Max Verstappen hint wederom op vertrek: 'Als ik vandaag zou zeggen...'
Rode vlaggen zorgen voor rommelig einde
Het einde van de derde vrije training werd overigens nog even onderbroken door een rode vlag-periode, welke werd gegeven vlak voor Lewis Hamilton zijn tweede snelle ronde af kon ronden. De zevenvoudig wereldkampioen leek op weg om de beste tijd van de sessie neer te zetten, maar moest vervroegd de pitstraat opzoeken, wegens een deel bodywork van de Haas van Oliver Bearman in Stowe [bocht 15].
Een stop van ongeveer vijf minuten zorgde ervoor dat de laatste drie minuten erg druk werden op Silverstone, waarin veel coureurs nog hun laatste kwalificatierun wilde rijden, voor de kwalificatie daadwerkelijk van start gaat, om 16:00 Nederlandse tijd. Echter bleven zij teleurgesteld achter, aangezien ook deze rondes de prullenbak in konden. Er kwam namelijk wederom een rode vlag naar buiten, dit keer vanwege een crash van Gabriel Bortoleto.
De Sauber-coureur verloor zijn auto in Maggots & Beckets, waarna hij spinde en zijn ophanging brak tijdens een stuiter op het gras. Dit zorgde ervoor dat zijn bolide vast kwam te staan in het grind en de FIA niks anders kon dan wederom een rode vlag tonen. En om de chaos helemaal compleet te maken ging Oliver Bearman ook nog eens in de muur bij het inrijden van de pitstraat, waardoor ook zijn Haas flink beschadigd was. Een rommelig einde van VT3, waarbij Haas en Sauber een flinke klus hebben voor de start van de kwalificatie in Silverstone...
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties