De eerste vrije training voor de Grand Prix van Emilia-Romagna zit erop. Voor het eerst sinds de Grand Prix van Japan, konden Max Verstappen en zijn concurrenten zich focussen op een 'normaal' raceformat. In de voorgaande races in Miami en Shanghai beschikten de Formule 1-teams maar over één vrije training, vanwege de sprintraces.
Op het circuit Autodromo Enzo e Dino Ferrari waren er genoeg redenen voor fans om zich te verheugen op een nieuw F1-weekend. Nadat Lando Norris in Miami had gewonnen, wilden alle topteams weten waar ze stonden. Zowel Red Bull, Ferrari en Mercedes namen verse updates mee, terwijl ook Aston Martin een compleet nieuw pakket aan hun auto toevoegden.
Daarnaast was er bij Haas ook een opvallende wisseling. Ferrari-junior Oliver Bearman mocht de eerste vrije training rijden, in plaats van Kevin Magnussen. Het ziet er naar alle waarschijnlijkheid uit dat hij de vervanger gaat worden van Nico Hülkenberg wordt, die gaat vertrekken naar Sauber, dat in 2026 wordt omgedoopt tot Audi.
Rommeligheid met rode vlag als gevolg
Imola is een 'old-school' circuit en dat is deze training wel gebleken. Yuki Tsunoda, Lewis Hamilton en Logan Sargeant raakten meerdere keren naast de baan. Daarnaast kwam Williams-coureur Alexander Albon met zijn auto in het gras terecht. De Thai verloor, naar het lijkt zijn krachtbron, waardoor er een rode vlag werd gezwaaid.
Lees ook
Mclaren sceptisch over snelheid ondanks overwinning in Miami: 'Naïef van ons'
Max Verstappen krijgt andere race-engineer tijdens VT1 Grand Prix Imola
Mercedes-updates lijken te werken, ook Ferrari ziet er sterk uit
Mercedes kan positief terugkijken op deze eerste training in Italië. Eerder deze week meldde het team uit Brackley al dat het eerste update-pakket in Imola geïntroduceerd zal worden. En die updates lijken beslag te krijgen. George Russell zag er snel uit en wist de tweede plaats te bemachtigen. Ook de Ferrari's zagen er sterk uit. Charles Leclerc en Carlos Sainz werden eerste en derde op hun thuisbaan, dus ook de updates uit Maranello lijken in eerste instantie goed te werken.
Verstappen niet tevreden
Voor Max Verstappen was het een rommelige training. De Nederlander, die deze sessie voorzien was van een andere engineer, klaagde veel over grip aan de voorkant. Ook de communicatie met de vervanger van Gianpierro Lambiase - Tom Hart - oogde moeizaam. Verstappen schoot op het einde ook nog een keer hard rechtdoor in de chicane en moest een aantal minuten later stofhappen in het grind. Al met al een lastige eerste training voor de drievoudig wereldkampioen.
Bekijk hieronder de uitslag van de eerste training in Imola:
Here's your FP1 classification from Imola 🇮🇹
— Formula 1 (@F1) May 17, 2024
Ferrari have the advantage so far on home soil, with Leclerc and Sainz split only by the Mercedes of George Russell #F1 #ImolaGP pic.twitter.com/05CWuCE3i8
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties