F1 Nieuws

Uitslag kwalificatie F1 Grand Prix Emilia Romagna 2025

De Red Bull RB21 tijdens de kwalificatie op Imola
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Uitslag kwalificatie F1 Grand Prix Emilia Romagna 2025

De Red Bull RB21 tijdens de kwalificatie op Imola
Red Bull Content Pool

Na de vrije trainingen op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari was het op zaterdagmiddag alweer tijd voor de kwalificatie voor de Grand Prix van Emilia Romagna. McLaren gaat de sessie wederom in als favorieten, zoals ze de rest van het seizoen al zijn - met de dominante MCL38. Maar kan Max Verstappen voor een stunt zorgen in Imola?

De Nederlander kende een dramatische vrijdag, waarbij zijn RB21 totaal niet lekker op het asfalt lag. De achterkant van zijn bolide stapte telkens uit, waardoor hij geen vertrouwen in de auto had en dus niet kon pushen. Verstappen liet weten dat het team een groot probleem had en niet in de buurt zou zitten van McLaren tijdens de rest van het weekend, maar in VT3 klonk hij ineens een stuk meer tevreden over zijn auto, wat zijn fans een goed gevoel geeft voor de kwalificatie.

Maar de gedachten van de Red Bull-fans zullen aan het begin van de kwalificatie niet aan Verstappen hebben gedacht. De gedachten waren vooral bij teamgenoot Yuki Tsunoda...

Horrorcrash voor Tsunoda

De Japanner, die vanaf de derde race van het seizoen de teamgenoot is van Max Verstappen, pakte te veel kerbstones mee in bocht 5, waarna zijn Red Bull werd gelanceerd en hard in de bandenstapel klapte. Hierna rolde de RB21 van Tsunoda door, belandde hij in de hekken en kwam hij uiteindelijk in de grindbak tot stilstand. Een angstaanjagend moment voor Tsunoda, die één van de hardste klappers van de afgelopen jaren mee heeft gemaakt op Imola.

Het zorgde uiteraard voor een rode vlag-periode in Q1 van de kwalificatie, welke ongeveer een kwartier duurde. De marshals hebben in die tijd de bandenstapel kunnen repareren en de auto van Tsunoda weggetakeld, waarna de sessie weer van start ging.

Q1 eindigt onder rood

Na de rode vlag voor de crash van Yuki Tsunoda ging Q1 dan eindelijk écht van start. Daarin bleek dat Max Verstappen héél tevreden was met zijn Red Bull RB21. De Nederlander zette in zijn eerste volledige ronde een tijd neer van 1:15.175, waarmee hij meer dan drie tienden sneller was dan Oscar Piastri in de McLaren. Ook Lando Norris kwam bij lange na niet aan de tijd van Max, waarbij de Brit zelfs zeven tienden (!) toe moest geven op Verstappen.

Fernando Alonso en Lance Stroll zaten er ook lekker in tijdens Q1, aangezien de Aston Martin-coureurs op P3 en P4 eindigden, ver voor de Ferrari's. Leclerc en Hamilton probeerden aan het einde hun plekken voor Q2 veilig te stellen, maar hoefden dat uiteindelijk niet te doen, omdat de sessie wederom stil werd gelegd door een crash.

Ditmaal was het Franco Colapinto die hard in de bandenstapel ging. De Alpine-coureur, die dit weekend het zitje van Jack Doohan heeft overgenomen, ging er hard af in bocht 3 en zorgde er daarmee voor dat de sessie onder rood eindigde.

Ferrari-shock in Q2

En na de rode vlaggen in Q1, was het in Q2 tijd voor nog meer shockerende resultaten. Allereerst werd de start van de sessie lang uitgesteld, omdat men bij Haas van mening was dat de tijd van Oliver Bearman zou moeten blijven staan, terwijl de FIA dacht dat de ronde onder rood werd afgerond. Na lang gebakkelei bleef de FIA toch bij hun standpunt en moest Bearman het veld vroegtijdig verlaten. Maar dat was allerminst de grootste verrassing van Q2.

Aan het einde van de sessie wisten de Aston Martins, op medium banden, voor een enorme stunt te zorgen. Fernando Alonso en Lance Stroll gingen op de banden met de gele wang naar de zesde en zevende tijd, waarmee ze de Ferrari's uitschakelden. Charles Leclerc en Lewis Hamilton eindigden in de kwalificatie op hun thuisgrond op P11 en P12, waardoor ze kansloos lijken voor het podium op zondag.

Daarnaast werd ook Italiaan Kimi Antonelli uitgeschakeld in Q2, waardoor de Italiaanse fans een horror-sessie meemaakten. Op social media kwam daarna zelfs het bericht dat veel Tifosi het circuit direct verlieten, na de uitschakeling van de Ferrari's...

Ongekende spanning in Q3

Aan het einde van de kwalificatie was Q3, zoals wel vaker dit seizoen, een waar spektakel. In de eerste run wist Max Verstappen bij McLarens te piepelen, door de snelste tijd van de sessie te rijden en Oscar Piastri een halve tiende achter zich te houden. Ook Lando Norris en George Russell konden niet aan de tijd van Max komen, maar kregen uiteraard nog een kans op revanche in hun tweede pogingen.

En die tweede poging bleek ontzettend spannend te worden. Oscar Piastri wist zich flink te verbeteren en pakte de snelste tijd van Verstappen af, waarna Norris in sector 1 al ver boven de tijd van zijn teamgenoot zat. Echter was Max Verstappen nóg sneller dan Piastri in het eerste deel van de baan, waardoor het even leek of de Nederlander zijn 44e pole bij mocht schrijven.

Maar in de laatste twee sectoren verloor Verstappen nét teveel om Piastri van de pole af te houden. Hij kwam drie honderdste tekort en moest daardoor genoegen nemen met P2, voor George Russell, die op zijn mediums sneller was dan de McLaren van Lando Norris...

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties