Max Verstappen heeft de Formule 1 Grand Prix van Emilia-Romaga op zijn naam geschreven. Achter de regerend wereldkampioen kwamen McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri als tweede en derde over de streep.
Met een briljante late inhaalactie in de eerste bocht wist Verstappen, die de race vanaf de tweede plaats begon, de leiding in de wedstrijd over te nemen van polesitter Piastri, die Verstappen niet zag aankomen buitenom in bocht 1. In de eerste paar rondes wist Verstappen buiten de DRS van Piastri te komen, die op zijn beurt ook geen problemen had met de coureur achter hem, George Russell.
In ronde negen kwam Russell onder druk te staan van Lando Norris, die de race vanaf de vierde plaats was begonnen en daar nog steeds reed. Over de boordradio was Russell klagend over zijn banden te horen, maar ondanks dat wist Norris niet voorbij te komen aan zijn landgenoot.
In ronde elf lukte het Norris uiteindelijk toch om langs Russell te komen met een gewaagde inhaalactie buitenom in bocht vijf. Russell dook op zijn beurt direct naar binnen voor een switch naar de harde band. Ook Williams-coureur Carlos Sainz dook naar binnen voor een switch naar het hardste Pirelli-rubber.
In ronde veertien besloot Piastri, die op drie seconden was gereden door Verstappen, zijn eerste stop van de race te maken. Dit vanwege het feit dat de undercut erg krachtig bleek te zijn. Piastri's stop verliep echter allesbehalve soepel, 3,6 seconde, en de Australiër verloor kostbare tijd op Verstappen.
Na een tevergeefse poging van Tsunoda, die op het randje van de punten reed, om Piastri op te houden, dook de Australiër de top tien binnen na zijn vroege eerste stop. Verstappen reed daarentegen nog steeds op de eerste plaats, met achter zich Norris, die ook nog niets was gestopt.
VSC na stilvallen van Ocon
In ronde 29 maakte Norris vervolgens zijn eerste stop van de race. Enkele secondes later kwam er echter een melding dat Haas-coureur Esteban Ocon stilstond op het rechte stuk tussen bocht zeven en acht, waardoor er een virtual safety car-situatie (VSC) kwam. Verstappen kon hierdoor een 'gratis' stop maken en behield zijn leidende postie.
Ook achter Verstappen konden veel coureurs hierdoor een voordelige stop maken. Piastri, rijdend op een tweede plaats op versleten harde banden, besloot opnieuw naar binnen te komen tijdens de VSC. Hierdoor reed de man uit Melbourne weer op vers rubber, maar wel op een vierde plaats.
Bij de VSC-herstart was het Verstappen op de eerste plaats met een voorsprong van net geen twintig seconden. Achter Verstappen waren het Norris en Alexander Albon die de top drie compleet maakten. Ook de beide Ferrari's profiteerden van de VSC-situatie. Zij reden namelijk op een zesde en achtste plaats (gestart op P11 en P12).
Volledige safety car na probleem bij thuisheld Antonelli
In ronde 46 viel de auto van thuisheld Andrea Kimi Antonelli stil op hetzelfde stuk waar Ocons race eerder deze middag ten einde kwam. Anders dan bij Ocon riep de wedstrijdleiding een volledige safety car naar buiten, waardoor het veld geneutraliseerd werd en Verstappens voorsprong dus weg was. Het grootste voordeel was er voor de twee McLarens, die door de safety car weer in de versnellingsbak van Verstappen zaten.
Na enkele rondes achter de safety car te hebben gereden, kwam er in ronde 53 een herstart van de race. Daarbij was het Verstappen die zijn leiding behield, met achter zich de twee McLaren-coureurs. Na enkele schermutselingen wist Norris, die op verse banden reed in tegenstelling tot Piastri, voorbij te komen aan zijn teamgenoot.
Achter de top drie waren het Lewis Hamilton, Albon, Leclerc, Russell, Sainz, Isack Hadjar en Yuki Tsunoda die de top tien compleet maakten.
Wat doet de WK-stand?
Met zijn overwinning is Verstappen dichterbij gekomen aan Piastri en Norris in het rijderskampioenschap. In het constructeurskampioenschap lijkt de strijd te zijn gespeeld door de grote voorsprong van McLaren. Bekijk de gehele bijgewerkte WK-stand via deze link.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties