F1 Nieuws

Uitslag race F1 Grand Prix Italië 2025

68bd9360745a8
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Uitslag race F1 Grand Prix Italië 2025

68bd9360745a8
Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Italië op zijn naam geschreven. Achter de Nederlander kwamen Lando Norris en Oscar Piastri als tweede en derde over de streep.

Nog voordat de lampen uit gingen, was het einde oefening voor Nico Hülkenberg. De Duitser kreeg over de boordradio te horen dat hij zijn auto de garage in moest rijden vanwege een hydraulisch probleem aan zijn Sauber-auto. Toen de race eenmaal van start ging, was het Verstappen die zijn leiding in de eerste chicane behield ten opzichte van Norris. Verstappen ging echter buiten de baan (al werd hij daarheen geduwd volgens hemzelf) en moest de positie dus teruggeven aan Norris en dat deed de Nederlander een ronde later.

Verstappen herpakte de leiding enkele rondes later, terwijl er ook achter hem genoeg gevechten waren. Zo kwam Oscar Piastri voorbij aan Charles Leclerc voor P3 en was het Leclercs teamgenoot Hamilton die vanaf P10 gestaag naar voren kwam en binnen enkele rondes op een zesde plaats reed. Na het herpakken van zijn eerste stek reed Verstappen weg bij Norris en kon hij een flink gat opbouwen richting de nummer twee in de WK-stand.

Undercut en DNF Alonso

In ronde 19 maakte Oliver Bearman de eerste stop van de race, waarna Yuki Tsunoda een ronde later volgde. Haas haalde de Britse coureur een ronde eerder naar binnen om zo een undercut te plaatsen aan het adres van de Japanner en dat werkte. Een ronde na Tsunoda's stop maakten ook Fernando Alonso en Gabriel Bortoleto hun eerste stop van de race, waarbij de posities werden omgedraaid door een slome stop van Sauber en Alonso voor zijn eigen pupil op de baan reed.

Enkele rondes na zijn stop kwam Alonso echter met een slakkengang de pitstraat inrijden nadat hij bij het uitkomen van de Ascari-chicane te veel over de kerbs had gereden en daarmee zijn ophanging aan gort had gereden.

Stop Verstappen

In de 34e ronde van de wedstrijd maakte Ferrari-coureur Leclerc als eerste coureur in de top vier zijn eerste pitstop van de race. Daarmee had hij de undercut-poging van George Russell teniet gedaan. Vier rondes later maakte ook Verstappen zijn eerste (en enige) stop van de race. Een ronde na Verstappen kwam ook Hamilton naar binnen voor een switch naar het witte rubber.

De regerend wereldkampioen maakte de switch naar de harde band en gaf daarmee de leiding aan Norris. Over de teamradio hoorde Verstappen dat hij tot aan het einde van de race kon pushen op zijn harde rubber.

Dubieus moment bij McLaren

In ronde 46, acht rondes voor het einde van de GP, kwam Piastri naar binnen voor zijn eerste stop van de race. De Australiër maakte de switch naar het rode rubber. Een ronde later kwam Piastri naar binnen en ondanks dat Norris er van tevoren van werd verzekerd dat hij niet zou worden ingehaald door zijn teamgenoot Piastri, kwam de Australiër wel degelijk voor Norris de baan op door een langzame stop.

Over de teamradio kreeg Piastri te horen dat hij zijn teamgenoot Norris, vanwege zijn langzame stop, terug voorbij moest laten. Dat deed de man uit Melbourne onder groot protest, waarna hij te horen kreeg dat hij vrij was om te racen met Norris. Piastri kwam echter niet voorbij aan Norris en moest daardoor genoegen nemen met P3.

Achter de top drie waren het Leclerc, Russell, Hamilton, Albon, Kimi Antonelli en Isack Hadjar die top tien compleet maakten.

Wat doet de WK-stand?

Door de dubieuze beslissing van McLaren om Piastri en Norris te laten switchen na een slome pitstop van het team, is Norris drie punten ingelopen op zijn Australische teamgenoot in de WK-stand. Het gat tussen de beide heren bedraagt hierdoor 31 punten. De gehele bijgewerkte stand is via deze link te bekijken.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties