F1 Nieuws

'Vervanger' Gianpiero Lambiase over samenwerking met Max Verstappen: 'Geen ruimte voor bullshit'

'Vervanger' Gianpiero Lambiase over samenwerking met Max Verstappen: 'Geen ruimte voor bullshit'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

'Vervanger' Gianpiero Lambiase over samenwerking met Max Verstappen: 'Geen ruimte voor bullshit'

'Vervanger' Gianpiero Lambiase over samenwerking met Max Verstappen: 'Geen ruimte voor bullshit'
Red Bull Content Pool

Normaal gesproken is Gianpiero Lambiase de vaste race-engineer van Max Verstappen, maar tijdens het raceweekend in Imola mocht performance-engineer Tom Hart een keer achter de microfoon plaatsnemen. Hart vertelt in een interview met De Telegraaf hoe het contact met Verstappen loopt tijdens een sessie in de koningsklasse.

Om de Engelse medewerker bij het team van Red Bull wat meer ervaring te geven, mocht hij tijdens de vrije trainingen van vrijdag Verstappen coördineren. Dit deed hij in Abu Dhabi in 2023 ook al. Het team legde aan Motorsport.com uit dat de tijdelijke situatie is ingesteld om Hart extra ervaring te laten opdoen als race-engineer.

Hart legt uit hoe het is om direct met Verstappen te communiceren tijdens een sessie: "Gianpiero moet altijd al onze informatie filteren en bepalen wat hij relevant vindt om door te spelen naar Max. Hiernaast geeft Max ook zelf nog een hele bibliotheek aan ervaring aan ons door. Uiteindelijk is hij onze beste sensor. Hij is heel direct en weet precies wat hij wil van ons als team. Hij is daar heel duidelijk in, hij voelt goed waar hij tegenaan loopt en weet precies wat hij dan anders wil proberen. Er is bij hem geen ruimte voor bullshit of politiek."

Opzet weekend

Dan gaat de performance-engineer dieper in op de samenstelling van een weekend in de Formule 1. "Het is eerst altijd afwachten hoe de auto zich gedraagt en of dit aansluit bij onze verwachtingen. Daarna is het op zoek gaan naar tijd, hoe we per ronde sneller kunnen rijden. Zo kijken we naar in welke bochten we tijd verliezen. Voelt Max bijvoorbeeld aan het begin of aan het eind van de bocht waar mogelijk ruimte is te behalen? Daar kijken we eerst naar en daarna onderzoeken we hoe we de langere runs moeten rijden en analyseren we naar mogelijke gevaren waar we ons tegen moeten beschermen", aldus Hart.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties