F1 Nieuws

Waarom Aston Martin juicht nu het eindelijk breekt met Mercedes in 2026

aston martin tijdens gp mexico
BSR Agency
F1 Nieuws

Waarom Aston Martin juicht nu het eindelijk breekt met Mercedes in 2026

aston martin tijdens gp mexico
BSR Agency

Aston Martin gaat in 2026 met een motor van Honda rijden en laat daarmee Mercedes achter zich. Het Japanse automerk gaat exclusief met Aston Martin werken, waardoor er een hoop meer mogelijkheden ontstaan voor het team van Fernando Alonso en Lance Stroll.

Voorheen werkte Honda samen met Red Bull Racing, maar aan de samenwerking komt na zeven jaar een eind - acht zelfs als het eerste jaar met Toro Rosso meegerekend wordt. Red Bull gaat samen met Ford een eigen motor bouwen voor het seizoen van 2026, terwijl Honda de nieuwe leverancier van de Astons wordt. Laurent Mekies gaf eerder al aan dat Red Bull Racing niet meteen op hetzelfde niveau als de concurrenten zal zitten qua motorprestaties, waardoor veel fans vrezen voor komend seizoen.

Voorheen werd Aston Martin door Mercedes voorzien van een motor, maar nu blijkt dat er veel tevredenheid is dat die periode verleden tijd is. In een interview met Autosport vertelt Aston Martin-CEO Andy Cowell waarom hij blij is dat hij voortaan met Honda gaat samenwerken.

"Ik denk dat het totaal anders wordt dan het zijn van een klantenteam. Dan is de motor die je krijgt een beetje een black box, een black box die je niet kunt bewerken", begint Cowell.

"Als fabrieksteam zijn er tal van systemen waarover je openlijk met de Honda-ingenieurs discussieert om de prestaties te maximaliseren. Onze gemeenschappelijke valuta is de rondetijd, dus alles – of het nu gaat om massa, warmteafvoer, brandstofverbruik, zwaartepunt, aerodynamische mogelijkheden – wordt omgerekend naar rondetijd."

"Kijk naar de resultaten en zeg: oké, als we dit en dat doen, dan is dat het algemene resultaat dat we op de eerste pagina van een raceweekend zullen zien. Dat is waar de ingenieurs aan werken om de concepten te creëren en die te realiseren zonder rondetijd te verliezen."

Zoektocht

Cowell laat doorschemeren dat het uitwerken van zo'n concept pas de helft van het verhaal is, want het moet ook allemaal nog eens samenkomen op de dyno.

"Dat is een moeilijke weg. Je hebt een concept, maar dat daadwerkelijk realiseren – omzetten in iets dat zeker werkt op de testbank – is een interessant proces. De prestaties zijn er, de warmteafvoer is mooi laag, de stroomsnelheden zijn laag, het pompvermogen is laag, het koppelvermogen is goed, de roundtrip-efficiëntie van de elektrische systemen is goed en het past allemaal prachtig samen in een compacte omgeving. Dat is de zoektocht waar we mee bezig zijn."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties