F1 Nieuws

FIA-president Jean Todt over VT2 in sprintraceformat: 'Het slaat nergens op'

FIA-president Jean Todt over VT2 in sprintraceformat: 'Het slaat nergens op'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

FIA-president Jean Todt over VT2 in sprintraceformat: 'Het slaat nergens op'

FIA-president Jean Todt over VT2 in sprintraceformat: 'Het slaat nergens op'
Red Bull Content Pool

FIA-president en oud Ferrari-teambaas Jean Todt is van mening dat de tweede en laatste vrije training tijdens een sprintraceformat "zinloos" is voor zowel fans als coureurs. Ook verschillende coureurs delen deze mening en zijn kritisch op het nieuwe format.

Afgelopen raceweekend was het weer zover: het tweede weekend waarin er gebruik werd gemaakt van een zogenaamde 'sprintrace'. Coureurs reden op vrijdag een training van 60 minuten en daarna werd er gekwalificeerd voor de sprintrace op zaterdag. De volgende dag reden coureurs een tweede en laatste vrije training waarna er geracet werd over 100 kilometer. De nummers een, twee en drie ontvangen punten in de sprintace. De uitslag van deze 'race' bepaalt de startopstelling van de hoofdrace op de zondag waar coureurs ongeveer 300 kilometer afleggen en er volle punten worden uitgedeeld. Eerder dit seizoen werd dit format al getest op Silverstone waar het voor veel actie zorgde en de eerste initiële reacties van fans en coureurs waren positief. Toch is Todt niet te spreken over het probeersel en zegt er het volgende over tegen F1i.com.

"Op dit moment snap ik niet zo goed waarvoor VT2 dient op de zaterdagochtend. Het is onlogisch voor zowel de media als de fans. Het enige doel is om teams data te laten verzamelen voor de sprint- of hoofdrace. Voor de show is het niet heel goed want er gebeurd bijna niets."

Derde en laatste weekend

Het derde en laatste sprintraceformat zal worden getest op het Braziliaanse Interlagos later dit seizoen. Na deze race zal er door de Formule 1 gekeken worden naar het effect van de races. Eerder deze week kwam al naar buiten dat het plan was om het nieuwe format volgend jaar bij zes of meer races te gaan gebruiken. Alhoewel de afgelopen sprintrace op Monza geen daverend succes was, blijft de CEO van de Formule 1, Stefano Domenicali, uiterst tevreden en enthousiasts over het nieuwe concept.

"Je kunt natuurlijk zeggen dat de sprint niet zo enorm spannend was, maar uiteindelijk zorgde het toch voor spektakel. Er stond namelijk een McLaren op de eerste startrij en dat zie je niet meer zo vaak. Zoals gezegd zullen we een vergadering houden als alle races zijn verreden en in Brazilië hebben we een laatste test. Ik denk nog steeds dat we in de goede richting zitten."

Meningen van coureurs

George Russell

Vanuit de coureurs zijn de meningen verdeeld en sommigen kunnen zich totaal niet vinden in het format. Zo ook Williams-coureur en toekomstig Mercedes-coureur George Russell, hij denkt dat een sprintrace van 100 kilometer niets voorstelt en dat de race veel te kort is om voordeel te hebben van een andere bandenkeuze.

"Ik heb het gevoel dat de sprint veel te kort is. Coureurs rijden elke ronde alsof het een kwalificatieronde is en dat zorgt voor weinig inhaalmogelijkheden. Normaliter zie je inhaalacties doordat er verschillen zijn in bandenkeuze, maar als iedereen naar buiten gaat op dezelfde banden dan zorgt dat voor weinig actie. Tegenwoordig kun je alleen inhalen doordat iemand betere of slechtere banden heeft, maar een race van 100 kilometer zorgt er niet voor dat dat het geval is."

Charles Leclerc

Ferrari-coureur Charles Leclerc stelt een radicalere aanpak voor en denkt dat een zogenaamde 'reverse grid' goed zou zijn voor de sport. Ook is hij van mening dat de sprintrace in Monza niet heel spannend was, maar dat er wel genoeg actie was in sommige bochten.

"Het was geen hele spannende race, maar er was wel genoeg actie is sommige bochten naar mijn gevoel. Ik denk wel dat er verandering nodig is want als je zoals nu auto's hebt die in de juiste pikorde rijden dan heb je niets aan een sprintrace. Ik denk dat reverse grid een uitkomst kan bieden zodat we meer actie hebben."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties