Lewis Hamilton doet boekje open: ‘Op dat moment had ik zo ongelofelijk veel pijn’

Mercedes F1 Media

Tijdens een eindejaarsinterview van Mercedes heeft Lewis Hamilton teruggeblikt op zijn 2022-seizoen. Tijdens het interview geeft de man uit Stevenage aan dat hij zijn bolide van afgelopen seizoen naarmate het seizoen vorderde, begon te haten.

Na de allesbeslissende race in 2021 werd het muisstil vanuit zevenvoudig kampioen Hamilton. De Britse coureur was met een absolute radiostilte begonnen die nog een aantal maanden zou aanhouden. Pas in het volgende kalenderjaar liet de Mercedes-coureur weer iets van zich horen. Hierdoor waren gelijk alle speculaties over een mogelijk pensioen voor Hamilton beëindigd. Tijdens een promotievideo van Mercedes liet Hamilton weten volle goede moed richting het 2022-seizoen te gaan. Ook zouden fans wereldwijd nog niet het beste van hem gezien hebben, zo liet Hamilton optekenen.

Flinke domper

Niets bleek echter minder waar, want Hamilton en Mercedes waren nergens te bekennen in de eerste seizoenshelft. De W13, zoals de 2022-bolide van Mercedes heet, stuiterde als een malle op de rechte stukken waardoor zowel Hamilton als George Russell veel tijd verloren op de rest van het veld. Het absolute dieptepunt voor Mercedes was de GP in Imola. Daar eindigde Hamilton immers op P10 terwijl Russell buiten de punten over de streep kwam. Ook in Azerbeidzjan kenden beide heren een waar dieptepunt. De W13 stuiterde namelijk éxtra veel op het stratencircuit van Bakoe waardoor zowel Hamilton als Russell extreme pijn ervaarden in de auto.

“Bakoe herinner ik me nog goed”, begint Hamilton. “Op dat moment had ik zó ongelofelijk veel pijn. Ik stelde mijn auto dat weekend namelijk lager af dan Russell. Hierdoor had ik extra veel pijn aan mijn rug tijdens en na de race. Door het jaar heen ben ik onze auto een beetje gaan haten. Soms waren er namelijk momenten waarop de auto gewoon écht niet deed wat jij wilde dat hij deed. Ook werden we gek van het constante stuiteren van onze auto”, besluit Hamilton.

Oplossing lijkt gevonden

Voor Hamilton en Russell lijkt de misère van afgelopen seizoen voorbij. Na de zomerstop, tijdens de Grand Prix van België, werden er door de FIA namelijk al maatregelen ingesteld om het stuiteren te voorkomen. Hier had Mercedes enorm veel baat bij. Voor komend seizoen moet het stuiteren echter volledig zijn uitgebannen bij Mercedes en volgens teambaas Toto Wolff is dat gelukt. De Oostenrijker liet immers optekenen dat zijn team flinke vooruitgang heeft geboekt met de nieuwe 2023-bolide.

Win 50X je inzet als Nederland wint!

Onze vrienden van Jack’s hebben een geweldige WK-actie. Als het Nederlands elftal wint tegen de VS, krijg jij 50X je inzet terug. Dit mag je niet missen!

Klik HIER om je aan te melden voor deze actie.

Wees er snel bij: Deze actie loopt tot en met zaterdag 3 december 2022 (16:00 uur).

Net Binnen

Bizar. Max Verstappen krijgt eigen fan-tribune in Las Vegas

De Max Verstappen-tribune is inmiddels een bekend fenomeen in Europa! Tijdens de Grand Prix van België, Oostenrijk, Hongarije en Nederland worden jaarlijks duizenden Nederlandse...

BREAKING. Haas onthult als eerste team de livery voor 2023

MoneyGram Haas F1 Team, zoals het team van Gene Haas in 2023 door het leven gaat, heeft als eerste de nieuwe livery onthuld. Op...

Red Bull voelt pijn van handicap nu al: ‘Het beperkt ons’

Red Bull Racing overtrad in 2021 het budgetplafond-limiet en kreeg daarvoor een fikse straf van de FIA. Naast een geldboete van zeven miljoen dollar,...

Alfa Romeo onthult speciale livery in aanloop naar nieuw seizoen

De Alfa Romeo Sauber zal de nieuwe bolide voor 2023, de C43, op dinsdag 7 februari onthullen. Maar een week eerder heeft het team...

Fred Vasseur geeft eerste hint weg over nieuwe Ferrari

Ferrari gaat 2023 in met een nieuwe teambaas. Fred Vasseur kwam op 1 januari over van Alfa Romeo naar het team uit Maranello, nadat...

‘Liberty Media heeft genoeg van FIA-voorzitter en wil hem vervangen’

Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1, zijn helemaal klaar met Mohammed Ben Sulayem. De FIA-voorzitter, die in december van 2021 het stokje...

‘Red Bull RB19 zal grotendeels anders zijn dan de RB18’

Max Verstappen wist in 2022 het Formule 1-kampioenschap op dominante wijze te winnen. Vooral na de zomerstop was de Red Bull Racing RB18 ijzersterk,...