Max Verstappen geeft verklaring voor 360 graden spin in Hongarije

Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft de Hongaarse GP weten te winnen. Door een overtuigende strategie en een knap staaltje rijden heeft Verstappen zijn voorsprong op Charles Leclerc vergoot tot 80 punten. Toch leek de overwinning bijna in het water te vallen na een hachelijk moment van de Nederlander.

Op zaterdag kon Verstappen tijdens de laatste kwalificatiesessie (Q3) geen snelle ronde neerzetten vanwege een probleem aan zijn krachtbron. Later bleek dat het een euvel met de MGU-K betrof. Uit voorzorg besloot Red Bull om een nieuwe motor te steken in de RB18 van de Limburger. Hiermee moest de race zonder al te veel problemen worden verreden, zo werd gedacht.

Toch was Verstappen gedurende de GP klagend over de boordradio te horen. Er was iet mis met de koppeling van de Red Bull-coureur waardoor hij tijd verloor op de auto’s voor hem. Na kort contact te hebben gehad met zijn team was het probleem echter verholpen. Toch ontstond er na het verhelpen van het koppeling-probleem een hachelijke situatie.

Winnende koers

Verstappen reed op winnende koers met coureurs voor hem die nog een tweede stop moesten maken. De race leek dus Verstappens kant op te vallen nadat hij vanaf P10 was gestart. Toch verloor de Nederlander in de voorlaatste bocht de controle over zijn RB18 en kwam in een 360 graden spin terecht. De 28-voudig GP-winnaar wist zijn weg te vervolgen, maar moest Leclerc opnieuw inhalen.

Het was achteraf geen groot probleem voor Verstappen, maar balen doet de Nederlander toch. “Ik ondervond wat problemen met de versnellingen en de koppeling”, opent de Nederlander na afloop van de race. “We moesten de auto ietwat aanpassen om het probleem op te lossen, maar verloren daardoor iets van ons vermogen. Toen ik de bocht uitkwam, werd ik daardoor verrast”, besluit de regerend wereldkampioen.

Net Binnen

‘Alleen Lewis Hamilton heeft het nummer van Sebastian Vettel’

Volgens Fernando Alonso hebben Lewis Hamilton en Sebastian Vettel niet alleen op het circuit een band. De wereldkampioenen trokken de afgelopen jaren veel met...

Bizar. Max Verstappen krijgt eigen fan-tribune in Las Vegas

De Max Verstappen-tribune is inmiddels een bekend fenomeen in Europa! Tijdens de Grand Prix van België, Oostenrijk, Hongarije en Nederland worden jaarlijks duizenden Nederlandse...

BREAKING. Haas onthult als eerste team de livery voor 2023

MoneyGram Haas F1 Team, zoals het team van Gene Haas in 2023 door het leven gaat, heeft als eerste de nieuwe livery onthuld. Op...

Red Bull voelt pijn van handicap nu al: ‘Het beperkt ons’

Red Bull Racing overtrad in 2021 het budgetplafond-limiet en kreeg daarvoor een fikse straf van de FIA. Naast een geldboete van zeven miljoen dollar,...

Alfa Romeo onthult speciale livery in aanloop naar nieuw seizoen

De Alfa Romeo Sauber zal de nieuwe bolide voor 2023, de C43, op dinsdag 7 februari onthullen. Maar een week eerder heeft het team...

Fred Vasseur geeft eerste hint weg over nieuwe Ferrari

Ferrari gaat 2023 in met een nieuwe teambaas. Fred Vasseur kwam op 1 januari over van Alfa Romeo naar het team uit Maranello, nadat...

‘Liberty Media heeft genoeg van FIA-voorzitter en wil hem vervangen’

Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1, zijn helemaal klaar met Mohammed Ben Sulayem. De FIA-voorzitter, die in december van 2021 het stokje...