F1 Nieuws

'Red Bull Racing vond oplossing voor porpoising per toeval'

'Red Bull Racing vond oplossing voor porpoising per toeval'
F1 Nieuws

'Red Bull Racing vond oplossing voor porpoising per toeval'

'Red Bull Racing vond oplossing voor porpoising per toeval'

Volgens het Duitse medium Auto, Motor und Sport (AMuS) heeft Red Bull Racing het porpoising per toeval onder controle gekregen. Terwijl andere teams namelijk nog hard op zoek waren naar een oplossing, was Red Bull het eerste team zonder porpoising.

Tijdens de eerste drie testdagen in Barcelona hadden alle Formule 1-teams last van het porpoising-effect. Na afloop van de tests dachten veel Formule 1-experts dat teams snel een oplossing zouden vinden voor het gestuiter. Toch kwamen deze experts van een koude kermis thuis toen in Bahrein bleek dat veel teams nog steeds problemen ondervonden met het porpoising.

Ieder team behalve Red Bull dan. Het team uit Milton Keynes was namelijk een van de weinige teams, zeg maar gerust het enige team, dat zonder al teveel gestuiter rondreed in Sakhir. Nu nog steeds hebben teams als Ferrari, Haas en Mercedes veel last van een stuiterende '22-bolide op het rechte stuk.

AMuS stelt dan ook dat de oplossing van Red Bull per toeval werd gevonden door aerodynamicagoeroe Adrian Newey. "Teams gaan ervan uit dat Red Bull haar oplossing omtrent het porpoising per toeval heeft gevonden", begint het medium. "Red Bull wist zichzelf te verrassen door ineens driekwart van een seconde te winnen ten opzichte van Barcelona", wordt later toegevoegd.

Nog altijd high rake-concept

Voorheen was Red Bull een van de enige teams dat met een zogenaamde 'high rake' reed. Dit seizoen lijkt deze manier van werken verleden tijd te zijn aangezien er gebruik wordt gemaakt het 'ground effect'. Hierbij is een hoge achterkant nadelig, maar toch denkt AMuS dat Red Bull nog altijd gebruikmaakt van het eerdere concept.

"Wanneer de wagen stilstaat, is te zien dat de achterkant [van de RB18, red] nog altijd flink omhoog staat. De sterke vonkenregen aan de voorkant van de RB18-bolide laat dat zien. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de wagen op hoge snelheid laag bij de grond kan rijden zonder daarbij te gaan stuiteren", wordt besloten door het medium.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties