Red Bull-topman Adrian Newey heeft tijdens een interview met The Race uitspraak gedaan over de nieuwe '22-reglementen in de Formule 1. Newey, die al meerdere kampioenschapsauto's ontwierp, dacht dat er te weinig vrijheid zou zijn binnen de nieuwe regels.
De man uit Stratford-upon-Avon werkt al lang in de Formule 1. Bij haast elk team waar Newey werkzaam was, behaalde hij succes(sen). Bij onder meer Williams, McLaren én Red Bull werden er wagens gebouwd die mee konden doen om de wereldtitel. Bij Red Bull wist Newey zelfs vijf kampioenschapswaardige wagens te bouwen. De laatste was de RB16B waarmee Max Verstappen in 2021 naar de wereldtitel reed.
Later kwam Newey terug op zijn eerdere standpunt en veranderde zelfs compleet van mening. Deze ommezwaai werd mede door Mercedes veroorzaakt. Toen het team uit Brackley namelijk met haar futuristische 'no pod' design op de proppen kwam, was de aerodynamica-goeroe verkocht. "In eerste instantie was ik een beetje verdrietig vanwege de regels", zegt de Red Bull-man in gesprek met The Race. "Veel zaken lagen vast, zoals het chassis en de vloer", gaat de Brit verder. "Toch hadden we veel vrijheid rondom met name de vloer en de sidepods. Ook de voor- en achterwielophanging lagen vast, maar toch konden we vrij veel van het design zelf realiseren", voegt Newey toe. De designs van de meeste teams kwamen voor de oud-McLaren-werknemer dan ook niet als verrassing.
Mercedes zorgt voor verrassing
Toch was het Mercedes dat voor verbazing zorgde bij Newey. "De sidepods van Mercedes had ik echt alles behalve zien aankomen om eerlijk te zijn. De andere designs had ik wel verwacht", zegt Newey. Tijdens de eerste drie testdagen in Barcelona hadden de meeste teams last van een stuiterende auto, ook wel porpoising genoemd. Ook Red Bull kampte tijdens de eerste tests met een stuiterende auto, maar in Bahrein was het probleem ineens verholpen. Newey laat weten dat hij het gestuiter zag aankomen vanwege zijn ervaring met LMP-auto's. "We hadden al een vermoeden dat we last zouden kunnen krijgen van een stuiterende bolide", zegt de ex-Williams-werknemer. "LMP-auto's hebben nog altijd wel last van porpoising dus het is een bekend probleem", gaat Newey verder.
De Red Bull-topman gaat ook kort in op de stuiterende bolide van Ferrari. "Ferrari heeft ervoor gekozen om iets van rijcomfort in te leveren, maar de meeste snelheid te behouden. Dat levert ze de meeste pace op", aldus Newey. De woorden van Newey staan echter haaks op wat het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport beweerde. Het Duitse medium stelde immers dat Red Bull de oplossing voor het stuiterprobleem per toeval had gevonden. Het was dus geen geplande oplossing volgens AMuS.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties