Charles Leclerc wist Max Verstappen de gehele Grand Prix van België achter zich te houden, terwijl het in grote delen an de race erop leek dat de Red Bull RB21 meer snelheid had dan zijn Ferrari. Echter had Verstappen gekozen voor een regen set-up, terwijl Leclerc wat agressiever was gegaan en minder downforce op zijn auto had gezet, wat uiteindelijk de juiste keuze bleek te zijn.
En dat was niet te danken aan een 'masterclass' van Ferrari als het gaat om het voorspellen van het weer, aangezien de keuze van Max Verstappen en Red Bull Racing in eerste instantie de juiste leek te zijn. Het regende pijpenstelen op Spa-Francorchamps, wat Verstappen een groot voordeel zou geven ten opzichte van Leclerc, waar het niet dat de FIA de start van de race zó lang uitstelde, dat het bijna droog was toen we eindelijk begonnen.
Dit zorgde ervoor dat Leclerc het grootste gedeelte van de race in het voordeel was ten opzichte van Max Verstappen, die te weinig snelheid had op de rechte stukken. Hierdoor kon de Nederlander wel telkens in het spoor blijven van Leclerc, maar geen inhaalpoging wagen, omdat de Ferrari gewoonweg te snel was om eraan voorbij te gaan.
En volgens Leclerc heeft hem dat een onverwachte podiumplaats opgeleverd, iets waar hij na de vrijdag alles behalve rekening mee hield: "Ik denk niet dat iemand dit had voorspeld, zeker niet na de sprintkwalificatie. Toen ik het gat zag met de top drie, dacht ik: 'Dit is waarschijnlijk het maximaal haalbare dit weekend.' Maar op zaterdag hebben we gewoon een sterke ronde neergezet", zo begint de Monegask na de race.
"We hebben bewust het risico genomen door met minder downforce te rijden dan de teams om ons heen, wat de situatie in de regen behoorlijk uitdagend maakte. In het eerste deel van de race had ik het lastig, omdat Max daar duidelijk sneller was. Het kwam erop neer dat ik hem achter me moest zien te houden, en dat is gelukt", wijst Leclerc naar de reden voor het verslaan van de Red Bull-coureur.
Lees ook
Yuki Tsunoda haalt uit naar Red Bull na race in België
Nico Rosberg zet Jos Verstappen onder druk met pijnlijke vraag
Update van Ferrari
Naast het feit dat Leclerc wat geluk had met de beslissing van de FIA, om de race bijna anderhalf uur later te laten beginnen, had de achtvoudig Grand Prix-winnaar ook wat nieuwe onderdelen op zijn auto. Onder andere de achterophanging was flink vernieuwd en dat heeft hem geholpen in zijn strijd met Verstappen, meent Leclerc.
"We hebben met deze upgrade gekregen wat we hadden verwacht. Ik ben blij dat we op het podium staan om het team in Maranello te bedanken."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties