Max Verstappen wist in Mexico-Stad zijn zestiende overwinning van het seizoen te boeken. Een overwinning was echter niet noodzakelijk, aangezien Verstappen en Red Bull al kampioen zijn geworden in de beide kampioenschappen. Voor fans van de Nederlander en Red Bull goed nieuws, voor fans van de Formule 1 minder goed nieuws.
Tijdens het raceweekend in Japan wist Red Bull zich voor de zesde keer tot constructeurskampioen te kronen. Een raceweekend later, dat van Qatar, mocht Verstappen zich na een tweede plek in de Sprint drievoudig wereldkampioen noemen.
Het is de verdiende kers op de taart voor een team dat al het hele seizoen op de top van hun kunnen presteert en nagenoeg geen fouten maakt. Dat Verstappens prestaties zo bijzonder zijn, wordt goed duidelijk wanneer er wordt gekeken naar de prestaties van Red Bull-teamgenoot Sergio Pérez.
Waar Verstappen dit seizoen (tot op heden) zestien races wist te winnen, won Pérez er slechts twee. De voorsprong van Verstappen op zijn teamgenoot is mede hierdoor groter dan het gat tussen Williams-coureur Logan Sargeant (twintigste met één WK-punt) en Pérez.
Minder 'fan engagement'
Deze ongekende dominantie van Verstappen heeft er echter voor gezorgd dat voornamelijk nieuwe fans afhaken. Het is immers al voordat een race begint, bekend wie er met de winst vandoor gaat later die dag. Uit een rapport van Buzz Radar blijkt dat er in de eerste vijf maanden van 2023 ruim 70% minder 'fan engagement' was dan een jaar eerder. Tijdens de Grand Prix van Miami van dit seizoen, wist het Amerikaanse netwerk ABC te melden dat er 25% minder mensen naar de race keken dan in 2022.
Verstappens dominantie is daar volgens Buzz Radar de oorzaak van, of beter gezegd 'one driver domination'. Dominante periodes zijn echter geen nieuw iets in de Formule 1. Ook ten tijde van de dominante periodes van Michael Schumacher, Sebastian Vettel of Lewis Hamilton stond het immers al vast wie er als eerste het zwart-wit geblokt zou zien richting het einde van de race.
Ingrijpen?
Het zou volgens FIA-president Mohammed Ben Sulayem echter fout zijn om Red Bull en Verstappen 'te straffen' voor hun dominantie. Het team heeft immers miljoenen geïnvesteerd in de auto van dit seizoen en heeft het simpelweg beter gedaan dan de concurrentie. Voor komend seizoen is het dan ook aan de concurrentie om dichterbij Red Bull in de buurt te komen.
Tot die tijd moeten klagende fans gewoon genieten van, zoals Sky Sports-commentator David Croft het verwoorde, "de meeste getalenteerde mensen die ooit achter een stuur hebben gezeten".
"(Als) de aanblik van auto's die harder dan 323 kilometer per uur gaan in de handen van enkele van de meeste getalenteerde mensen die ooit achter een stuur hebben gezeten (je niet interesseren), (dan kan) ik kan je niet helpen, dat kan ik echt niet", aldus Croft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties