F1 Nieuws

F1-commentator onthult dé reden dat Max Verstappen geen zwaardere straf kreeg in Spanje

Red Bull-coureur Max Verstappen in de paddock in Barcelona
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

F1-commentator onthult dé reden dat Max Verstappen geen zwaardere straf kreeg in Spanje

Red Bull-coureur Max Verstappen in de paddock in Barcelona
Red Bull Content Pool

David Croft denkt te weten waarom Max Verstappen geen zwaardere straf kreeg tijdens de Grand Prix van Spanje. De Nederlander ontving een tien seconden tijdstraf, samen met drie strafpunten, waardoor hij als tiende eindigde en bijna op een schorsing staat. Maar het had nog véél erger uit kunnen pakken.

Mocht Verstappen daadwerkelijk bewust tegen de Mercedes-bolide van George Russell aangereden zijn, waar het er toch wel naar uitziet, had hij eigenlijk een tien seconden stop/go penalty moeten krijgen, zoals Sebastian Vettel ook ontving in 2017. En zelfs dat is volgens Nico Rosberg en Johnny Herbert niet genoeg, aangezien zij van mening waren dat Verstappen gediskwalificeerd had moeten worden.

Echter weet Sky Sports-commentator David Croft de reden waarom de stewards in Barcelona de Red Bull-coureur niet zwaarder gestraft hebben. Volgens de Brit heeft Verstappen namelijk heel slim gehandeld tijdens zijn actie, door niet daadwerkelijk in te sturen op Russell, wat Sebastian Vettel tijdens de GP van Azerbeidzjan in 2017 wel deed. Als Verstappen hetzelfde had gedaan als de viervoudig wereldkampioen, had ook hij een zwaardere straf ontvangen.

Analyse incidenten

In de Sky Sports F1 Show analyseert Crofty de incidenten van Vettel en Verstappen en benoemt daarbij de grote verschillen, die Max uiteindelijk gered hebben van een zwaardere straf.

"Het bijzondere aan het moment van Sebastian Vettel in Baku is dat Seb [bijnaam Vettel, red.] tegen de auto van Lewis [Hamilton] aanstuurde. Hij paste zijn stuurbeweging aan – achter de safety car – en raakte Lewis met zijn wielen. Max was eigenlijk heel slim in de manier waarop hij George raakte. Hij liet George bijna tegen hem aanrijden door zijn stuur niet naar links te draaien."

"Zijn stuurhoek is eigenlijk kaarsrecht wanneer ze elkaar raken. De stewards zullen daar ook naar hebben gekeken. Hij maakt geen opzettelijke beweging richting George, maar hij gaat ook niet uit de weg voor George. Dus het eindresultaat is precies hetzelfde", beweert Croft, die meent dat Verstappen daarmee een zwaardere straf heeft voorkomen en de hoop mag houden op een vijfde F1-wereldtitel.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties