De FIA heeft Max Verstappen ontzettend slecht nieuws moeten brengen, na hun eigen ADUO-metingen. Het bestuursorgaan van de Formule 1 heeft besloten om de rangorde van de motorfabrikanten volledig af te laten hangen van de prestaties van de verbrandingsmotor in het 2026 F1-seizoen. Daarbij zijn ook nog eens de prestaties van de motoren tijdens de raceweekenden gebruikt.
De FIA gebruikt dus niet de data die van de testbanken komt, maar de data tijdens de raceweekenden. En daar hebben teams als Mercedes en Ferrari gretig gebruik van gemaakt. Volgens bronnen in de paddock hebben de twee topteams hun motoren namelijk minder agressief afgesteld dan ze normaliter zouden doen, omdat ze wisten dat de FIA de ADUO-ranglijst na zes races bekend zou maken. Als zij het volle motorvermogen zouden gebruiken, zouden ze gestraft worden door de FIA.
Red Bull Powertrains heeft hierin wel 'eerlijk' gespeeld en is dus slachtoffer geworden van de spelletjes vanuit Mercedes en Ferrari. De FIA heeft de verbrandingsmotor die Max Verstappen gebruikt aangewezen als de beste van het veld, waardoor zij geen updates kunnen introduceren. Alle andere motorfabrikanten kunnen dat wel en daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt.
Mercedes - het team dat domineert op alle vlakken waar motorvermogen nodig is - zou 2% tekortkomen op de Red Bull Powertrains-motor. Maar bij Ferrari is de achterstand zelfs nóg veel groter. Rosario Giuliana, technisch expert van The-Race in de Formule 1, weet namelijk te melden dat de Italiaanse krachtbron zelfs 6% tot 8% minder krachtig is dan de Red Bull-krachtbron. En dat levert Ferrari enorm veel voordeel op - wat een groot nadeel is voor Red Bull en Max Verstappen...
Het team uit Maranello krijgt vanuit de FIA extra ontwikkelingsmogelijkheden toegereikt, omdat hun motor zoveel minder is dan de krachtbron van Red Bull Powertrains. Dit jaar mag het Italiaanse team twee updates doorvoeren, waarbij ze dat in 2027 wéér mogen doen. Maar omdat zij zo'n grote achterstand hebben krijgen ze ook meer testtijd op de testbanken in Italië én krijgen ze extra budget om de motor verder door te ontwikkelen.
Lees ook
Alpine-baas doet bizarre uitspraak over zijn eigen coureur: 'Heeft nog nooit iets gewonnen, waarom komen mensen voor hem?'
GP van Oostenrijk in gevaar na onheilspellend bericht van FIA
Achtste titel voor Hamilton?
In Oostenrijk zal Ferrari de eerste motorupdate introduceren, die zo'n 7 pk sneller is dan de vorige versie, waarna er na de zomerstop een enorme verbetering zal komen - door de ADUO-hulp die Ferrari ontvangt. Omdat Ferrari meer flexibiliteit heeft gekregen van de FIA om de motoren vele malen beter te maken is de kans groot dat het bestuursorgaan Lewis Hamilton een achtste titel in de schoot werpt, aangezien de Brit al gebruik maakt van de beste auto van het veld.
Hij zal binnenkort ook nog eens een enorme stap gaan maken op het gebied van zijn motor en dat gaat de andere teams veel pijn doen. Na de race in Barcelona, die Hamilton wist te winnen, liet Lando Norris nog weten dat Ferrari iedereen 'zou vernederen', als hun motor wat beter zou worden...
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties