Sauber Motorsport-CEO Mattia Binotto heeft in gesprek met Autosport zorgelijk nieuws gedeeld over de snelheid van het Formule 1-team van Audi, dat vanaf aankomend seizoen op de grid te vinden zal zijn. Ook sprak Binotto een zorg uit die door velen wordt gedeeld in de F1-paddock.
In 2022 maakte Audi voorafgaand aan de Grand Prix van België bekend in 2026 in te stappen in de Formule 1. Volgend jaar gaat de sport drastisch op de schop met een nieuwe motorformule en kleinere, smallere en lichtere auto's. Daarnaast komt ook het inmiddels welbekende Drag Reduction System (DRS) te verdwijnen.
Hoewel de teams aankomend jaar gebruik zullen blijven maken van V6-motoren, gaat de verdeling in de motor zelf op de schop. Zo zal de 2026-motor voor 50% uit elektrische energie bestaan, terwijl de andere 50% wordt opgewekt door een verbrandingsmotor. Naar verluidt ondervinden de meeste fabrikanten grote problemen met de ontwikkeling van de 2026-motor.
Lees ook
Red Bull-coureur verwikkeld in ruzie met fan tijdens raceweekend in Monaco
Jos Verstappen komt met duidelijk bericht over drastische FIA-ingreep: 'Niet eerlijk...'
Formule 1-team voert rijderswissel door na Grand Prix Monaco
Binotto deelt zorgelijks nieuws over Audi en 2026-regels
Binotto geeft bij Autosport een update over de voortgang bij Audi "Het maken van powerunits, dat weet ik goed omdat ik motoringenieur ben geweest, is veel complexer en ingewikkelder dan je je zou kunnen voorstellen als je als toeschouwer naar races kijkt. Nu betreden we echter iets extreem geavanceerds dat nog nooit eerder is gedaan", zei de Italiaan.
"Daarom zullen we een hogere moeilijkheidsgraad vinden, ook al is het uitgangspunt altijd een motor. We zullen de cultuur van de motor moeten veranderen en dat zal niet gemakkelijk zijn. We zijn gefocust op onszelf, we weten dat 2026 niet het jaar zal zijn waarin we aan de top staan", voegde de voormalig Ferrari-teambaas toe, die vervolgens zijn zorgen uitte over de 2026-motorregels.
"We zullen niet de beste krachtbron hebben, maar de weg die is ingeslagen is de juiste, daar heb ik alle vertrouwen in. In 2014, toen er een belangrijkere hybride werd geïntroduceerd op de power unit, was het een motorkampioenschap aan het begin, omdat Mercedes het verschil had gemaakt. Het is een situatie die opnieuw zou kunnen gebeuren, en degenen die zich moeten herstellen zullen dat proberen te doen", aldus Binotto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties