Lewis Hamilton en race-engineer Riccardo Adami leken het even niet zo goed met elkaar te kunnen vinden, tijdens en na de Grand Prix van Monaco. Na afloop van de race wilde Hamilton even wat nabespreken met de Italiaan, maar kreeg telkens geen gehoor vanaf de pitmuur. Daardoor vroeg de zevenvoudig wereldkampioen zich af of zijn engineer misschien boos op hem was, echter kwam ook daar geen antwoord op.
Het zorgde voor nogal wat ophef op social media, waarbij TeamLH - de fans van Lewis Hamilton - steeds meer problemen hebben met de manier waarop hun favoriete coureur behandeld wordt door Ferrari. En in het bijzonder door zijn race-engineer Riccardo Adami. De Italiaan zorgde er op zaterdag namelijk al voor dat Hamilton een gridstraf ontving, nadat hij verkeerde informatie doorgaf over de auto van Max Verstappen, waarna hij in de race nogal wat miscommunicatie kende met Hamilton.
Men dacht dat Hamilton en Adami ruzie hadden, door de radioberichten die over en weer werden gestuurd, maar volgens Ferrari-baas Fred Vasseur is daar in ieder geval geen sprake van. De Fransman heeft een duidelijke verklaring voor het feit dat Hamilton soms zo lang moest wachten op antwoord vanuit zijn race-engineer.
Lees ook
Max Verstappen zorgt voor verwarring bij George Russell over F1-kampioenschap
Jos Verstappen spreekt zich uit over 'oneerlijk' McLaren
Waarom werd Hamilton 'on hold' gehouden?
Het is niet zo dat Adami niet wilde praten met zijn coureur, meent Vasseur. De reden dat hij soms wat later reageerde is omdat het team dat had afgesproken met Hamilton. In de eerste sector zijn er namelijk constant bochten en om ervoor te zorgen dat de coureur niet uit zijn concentratie wordt gehaald, besloot men samen om pas in de tunnel antwoord te geven. Dit kan voor de fans soms overkomen alsof de pitmuur niet geïnteresseerd is in de race van Hamilton, maar dat is absoluut niet het geval, zegt Vasseur.
"Als de coureur iets vraagt tussen bocht 1 en bocht 3, moeten we wachten [tot] de tunnel om te antwoorden, om te voorkomen dat we tijdens de bochten met hem praten. Het is niet dat we slapen, het is niet dat we een biertje drinken aan de pitmuur", begint de Ferrari-baas. "Het is gewoon omdat we een deel van het circuit hebben waar we van tevoren hebben afgesproken om met hem te praten."
Volgens Vasseur is er dan ook helemaal geen mot tussen beide partijen. De Fransman geeft aan dat hij na de race met Hamilton gesproken heeft en van enige woede was geen sprake: "Eerlijk gezegd is er geen spanning. Als hij [Hamilton] iets vraagt, zit hij tussen de muur, hij staat onder druk, hij is aan het vechten, hij gaat 300 km/u en hij probeert uit de muren te blijven. Toen ik hem na de race sprak, was hij helemaal niet boos."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties