Er lijkt wat ruis op de lijn te zijn tussen Lewis Hamilton en race-engineer Riccardo Adami. Tijdens de Grand Prix van Monaco was de communicatie tussen de twee niet bepaald vriendelijk te noemen, waarbij Hamilton na de race zelfs compleet genegeerd werd door de Italiaanse ingenieur van het Ferrari F1 Team.
In Monaco begon Hamilton de race als zevende - nadat hij in de kwalificatie een drie plaatsen gridstraf had gekregen voor het dwarszitten van Max Verstappen. Die straf ontving hij na verkeerd ontvangen informatie vanuit Adami over Verstappen, die volgens de race-engineer van Hamilton niet aan een pushronde bezig was. Dat bleek wel zo te zijn, waardoor Hamilton gestraft werd en een mogelijk podium door zijn neus geboord zag worden.
Maar ook tijdens de race was er sprake van wat misverstanden tussen de zevenvoudig wereldkampioen en zijn engineer. Op een gegeven moment kreeg Hamilton te horen dat hij voluit moest pushen, omdat 'zijn race' op het spel stond. De Brit volgde die instructie op, maar liet naderhand weten dat hij niet snapte waarom hij dat nou eigenlijk deed.
Hamilton haalt daarin uit naar zijn race-engineer, met wie de relatie nog altijd niet opperbest verloopt. Er leek dus zelfs een ruzie te zijn ontstaan in Monaco. Daar gaat de Brit niet op in, maar hij maakt wel duidelijk dat Adami qua communicatie nog flink tekort schiet.
"Het was niet erg duidelijk. De informatie was niet duidelijk. Ik begreep het bericht 'dit is onze race' niet", begint Hamilton. "Ik wist niet waar ik voor vocht. Vecht ik voor een plek? Want toen ik achteraf naar de data keek zag ik dat ik helemaal niet op de buurt zat van de mensen jongens voor mij. Dus ik heb mijn banden voor niks verbruikt in dat moment, want ik zat veel te ver bij ze vandaan", zegt de voormalig Mercedes-coureur.
Lees ook
Max Verstappen zorgt voor verwarring bij George Russell over F1-kampioenschap
Jos Verstappen spreekt zich uit over 'oneerlijk' McLaren
Hamilton bevond zich in niemandsland
En voor Hamilton was de race in Monaco hierdoor niet erg interessant. Ook de verplichte twee-stopper hielp daarin niet mee, aangezien hij hoopte op een safety car of een rode vlag - maar die kwam er nooit. Hierdoor bevond hij zich het grootste gedeelte van de race in niemandsland en kende hij nogal een saaie middag.
"Ik heb eigenlijk niets te zeggen over de rest van de race. Ik zat een beetje in niemandsland. Met de straf die ik kreeg, startte ik natuurlijk als zevende. Ik zat een tijd achter twee auto's [Hadjar en Alonso], maar ik slaagde erin om bij ze weg te rijden. Daarna zat ik in niemandsland. Het gat was relatief groot en ik was toch niet echt aan het racen. Ik had een safety car of iets dergelijks nodig om in actie te komen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties