De FIA heeft ervoor gekozen om sommige benamingen voor de nieuwe modi aan te passen. De federatie heeft namelijk kritiek ontvangen omdat de vorige benamingen te ingewikkeld zouden zijn voor de gemiddelde fan van de koningsklasse.
De regulaties voor de Formule 1 zijn op de schop gegaan voor komend seizoen. Zo bestaat de krachtbron vanaf volgend seizoen uit 50% elektriciteit en 50% uit een verbrandingsmotor, waardoor alle teams opnieuw achter de tekentafel moeten gaan zitten. Ook zijn er grote veranderingen aan het chassis doorgevoerd. Zo is er bijvoorbeeld een einde gekomen aan de DRS.
De FIA heeft ervoor gekozen om een verandering door te voeren waardoor auto's in staat zouden moeten zijn om ook buiten de gebruikelijke DRS-zones in te halen. Dit kwam voorheen neer op het gebruiken van de Z-modus en de X-modus. Dit viel onder de verzamelnaam 'Active Aerodynamics'.
De termen van deze modi waren vrij nietszeggend en dat heeft kritiek opgeleverd. Fans van de sport zouden namelijk moeite kunnen hebben met het begrijpen wat een bepaalde modus doet en daarom is de terminologie aangepast.
Vanaf nu worden deze Straight Mode en Corner Mode genoemd. De instelling voor de rechte stukken stond voorheen bekend als Z-mode, en de FIA beschrijft deze nu als volgt: "Straight Mode is de actieve aerodynamische configuratie waarbij de voor- en achtervleugels openen om de totale luchtweerstand te verminderen en de topsnelheid te verhogen. Deze modus is beschikbaar voor alle auto's op aangewezen punten op het circuit, op rechte stukken met een minimale lengte."
Voor de Corner Mode keren de vleugels terug naar hun gebruikelijke vorm: "Corner Mode is de actieve aerodynamische configuratie waarbij de voor- en achtervleugels in hun normale positie met hoge neerwaartse druk blijven om de bochtprestaties te maximaliseren."
Lees ook
Max Verstappen heeft duidelijk bericht voor beteuterde fans na verlies wereldtitel
Eigenaardig gedrag van Red Bull Racing zorgt voor vrees over toekomst van Max Verstappen
Verdere veranderingen
Ook werd de Manual Override Mode (MOM) in 2025 geïntroduceerd als toevoeging aan de auto's in 2026. Ook deze naam gaat op de schop, want vanaf nu heet het simpelweg Overtake.
Het gebruik van Overtake komt op hetzelfde neer als DRS. Als er een auto binnen een seconde van zijn voorligger rijdt, dan krijgt een coureur de kans op om de Overtake-knop te gebruiken. Hiermee wordt echter niet de achtervleugel geopend zoals bij de DRS, maar zal de auto een elektrische boost krijgen.
Wat de elektrische energie betreft, heeft de FIA ook twee andere termen gespecificeerd: Boost en Recharge. Boost Mode verwijst naar het door de coureur bediende energieverbruik van het Energy Recovery System (ERS). Het is aan elke coureur om te beslissen waar in de ronde hij welk deel van de beschikbare energie gebruikt om aan te vallen of te verdedigen. Recharge is de modus waarin de energie gebruikt wordt om de batterij op te laden.
De FIA is dus, net als alle teams, ook druk bezig met het perfectioneren van volgend seizoen. Onlangs werd ook bekend dat er aanpassingen zijn gekomen aan het Sprintweekend. Dat werd na de laatste Grand Prix van 2025 besloten tijdens een vergadering van het World Motor Sport Council (WMSC)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties