De McLaren-bolide met de 'mini-DRS' achtervleugel is vanaf heden officieel illegaal, zo oordeelt de FIA. Eerder dit seizoen heeft het bestuursorgaan al aangegeven dat het extra zou gaan controleren op het gebruik van de achtervleugels, maar illegaal kon het de mini-DRS van McLaren niet verklaren, omdat ze in een grijs gebied opereerden. Echter is dit voor 2025 aangepast.
In Azerbeidzjan werd de achtervleugel van McLaren voor het opgepikt door de camera's van de FOM, waarna meerdere teams klaagden bij de FIA. Op de rechte stukken ging de DRS-flap van de MCL38 van Lando Norris en Oscar Piastri ietwat omhoog staan, waardoor ze minder luchtweerstand kenden onder hoge snelheid, terwijl ze geen enkele downforce verloren in de bochten.
Volgens Italiaanse media zouden Piastri en Norris hiermee drie kilometer per uur sneller kunnen rijden op de rechte stukken, dan ze zouden kunnen als ze een normale achtervleugel hadden gebruikt. Maar waar velen dachten dat McLaren deze vleugel voor het eerst in Bakoe had gebruikt, werd daarna duidelijk dat Norris en Piastri ook in België en Italië voordeel hadden van hun mini-DRS, omdat de vleugels ook daar al op de McLaren-bolide was gemonteerd.
Lees ook
Sky Sports over Max Verstappen: 'Hij heeft zichzelf in de steek gelaten met de roekeloze en onsportieve houding tegen Norris'
'Daniel Ricciardo keert terug in de Formule 1 met zitje bij nieuwkomer'
Achtervleugel illegaal vanaf 2025
Na de Grand Prix van Azerbeidzjan mocht McLaren deze achtervleugel niet meer gebruiken, op last van de FIA. Echter was deze nog niet officieel verboden, omdat het in het regelboek lastig aan te tonen was dat deze vleugel niet legaal was. Het was wél tegen de geest van de reglementen, waardoor de FIA het recht had om de vleugel te verbannen. Nu is het bestuursorgaan een stapje verder gegaan en heeft het de achtervleugel van McLaren officieel illegaal gemaakt.
Het 2024 Formule 1-seizoen is inmiddels ten einde, dus kan daar niks meer aan gedaan worden, maar voor 2025 heeft McLaren een duidelijke boodschap gekregen van de FIA: als deze vleugel nogmaals gebruikt wordt, zal de nieuwe bolide van Norris en Piastri illegaal zijn en uit de competitie gehaald worden. Daarnaast zullen er volgend seizoen extra checks uitgevoerd worden, om er zeker van te zijn dan dergelijke achtervleugels niet meer voor zullen komen - zo weet Formu1a.uno te melden.
"De achtervleugelprofielen moeten op alle punten een minimale opening hebben tussen 9,4 mm en 13 mm. Dit geldt als de DRS gesloten is en wordt gemeten met een bolvormige meter", aldus de FIA.
Daarnaast heeft de FIA duidelijk gemaakt dat een achtervleugel slechts twee standen mag hebben: open en gesloten. Een derde stand, zoals de MCL38 had [deels geopend] is niet toegestaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties