Jack Doohan zal tijdens de Grand Prix van Japan één training minder rijden dan de rest van het veld. De Australiër wordt in de eerste vrije training vervangen door Ryo Hirakawa, reserve- en testcoureur van het Alpine Formule 1-team, waar Doohan ook onder contract staat. Een fikse dreun voor Doohan, die zelf alle testkilometers kan gebruiken.
Voordat de eerste race was verreden stond Doohan namelijk al onder druk. De resultaten van de Alpine-junior waren in de opstapklassen naar de Formule 1 niet altijd even spectaculair en het gerucht is dat Alpine-baas Flavio Briatore meer gecharmeerd is van Franco Colapinto, die dit seizoen ook actief is als reservecoureur van het Franse team.
Colapinto zou zelfs al te horen hebben gekregen dat hij dit jaar hoe dan ook in actie gaat komen voor Alpine, omdat het team in Doohan geen coureur voor de lange termijn ziet. Alleen als de Australiër uitzonderlijk presteert is er een mogelijkheid dat hij langer de teamgenoot van Pierre Gasly mag blijven.
Doohan stelt teleur
En in de eerste twee races van het seizoen heeft de jonge Australiër nog niet weten te overtuigen. In de openingsrace wist hij de eindstreep niet te halen, doordat hij in de eerste ronde een crash meemaakte, waarna hij in China wél punten wist te scoren. Echter waren dit strafpunten, nadat hij meerdere incidenten kende in de race.
De positie van Doohan is hierdoor nóg meer onder druk komen te staan bij Alpine en hij zal in Japan dan ook zo goed mogelijk voor de dag willen komen. Maar hij wordt daarin niet al te veel geholpen door zijn team, aangezien hij een volledige training al aan zich voorbij zal moeten laten gaan. Doohan moet zijn auto afstaan aan Japanner Ryo Hirakawa.
Lees ook
McLaren krijgt fikse waarschuwing: kampioenschap in geding?
Voormalig Red Bull-coureur komt met opvallende claim over Max Verstappen
Een training minder
De Australiër kan alle trainingskilometers gebruiken die er beschikbaar zijn in een F1-seizoen, maar op Suzuka zal hij het zonder de eerste vrije training moeten doen. Voor Doohan is het extra pijnlijk dat dit in Japan gebeurt, omdat hij sinds 2019 niet meer op het iconische circuit nabij Nagoya heeft gereden. Toen was hij op Suzuka actief in de Aziatische Formule 3-serie, waarin hij tweemaal wist te winnen in Japan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties