Mercedes-coureur George Russell is van mening dat Ferrari-coureur Charles Leclerc een penalty had moeten krijgen voor zijn inhaalactie in de Hans Ernst Chicane tijdens de Dutch Grand Prix. De Monegask ging daarbij buiten de baan volgens Russell, maar de FIA gaf Leclerc geen straf.
Enkele rondes na de eerste safety car-herstart was het Russell die in de Hans Ernst Chicane op opportunistische wijze werd ingehaald door Leclerc, die met zijn actie opschoof naar de vierde plaats. Volgens Russell had Leclerc hem buiten de baan om en door de grindbak ingehaald en was zijn inhaalmanoeuvre daardoor niet legitiem. De FIA onderzocht het voorval na afloop van de race en besloot Leclerc geen straf te geven voor zijn actie.
Lees ook
McLaren lijkt grote winnaar van regelwijziging en voorkomt daarmee totale vernedering
Isack Hadjar doet boekje open na schokkend podium in Zandvoort: 'Dacht dat mijn leven voorbij was'
Red Bull-teambaas onthult bijzondere belofte van Max Verstappen: 'Hij kwam naar me toe en zei...'
Russell wil alsnog straf zien voor Leclerc
Onnavolgbaar, zo denkt Russell. Toen hem werd gevraagd of Leclerc een penalty had moeten krijgen voor zijn actie, stak de Britse coureur zijn mening niet onder stoelen of banken. "Dat (een penalty krijgen, red.) zou moeten. De regels zeggen dat als je aan de buitenkant wordt ingehaald, de coureur aan de binnenkant voorrang heeft, tenzij je wielen naast de vooras staan bij het bereiken van het apex. Zoals ik al zei, ik probeerde hem niet van de baan te duwen."
"Ik volgde gewoon mijn natuurlijke lijn. Hij crashte natuurlijk uit de race, maar voor mij verpestte het mijn race. We hadden waarschijnlijk als 7e of 8e moeten eindigen; ik had geluk dat ik als 4e eindigde en had natuurlijk geen kans om voor het podium te vechten vanwege de schade die ik had", ging Russell verder.
"Ik had het gewoon niet verwacht, want de natuurlijke racelijn van deze bocht is dat je het grind opgaat. Je ziet vaak tijdens een kwalificatieronde dat coureurs een wiel in het grind zetten. Ik heb hem dus niet van de baan geduwd; hij heeft me gewoon duidelijk via het grind ingehaald", vertelde Russell, die vervolgens onthult dat hij flinke schade aan zijn Mercedes W16 had.
"Uiteindelijk had ik één seconde per ronde schade. Dus ja, het zou een mooie inhaalmanoeuvre van hem zijn geweest als de baan drie meter breder was geweest", aldus de Mercedes-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties