F1 Nieuws

George Russell eist gesprek met de FIA na 'saaie' races in 2023

George Russell eist gesprek met de FIA na 'saaie' races in 2023
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

George Russell eist gesprek met de FIA na 'saaie' races in 2023

George Russell eist gesprek met de FIA na 'saaie' races in 2023
Red Bull Content Pool

Mercedes-coureur George Russell is van mening dat de Formule 1 de verkeerde kant op gaat. In 2023 zijn de races tot nu toe niet geweldig spannend geweest, met een dominant Red Bull die iedere overwinning heeft gepakt. Russell wil dan ook snel om de tafel met de FIA.

Volgens de Brit zijn er twee redenen waarom de races een stuk minder leuk zijn dan in voorgaande jaren, waar de FIA direct invloed op heeft: de DRS-zones en de bandensituatie. In de laatste twee races zijn de DRS-zones ingekort en de Mercedes-rijder snapt niet hoe de FIA dat kan doen, als ze zien dat het inhalen lastiger is dan vorig jaar. Volgens Martin Brundle zijn de zones ingekort door de FIA om de krachtige DRS van Red Bull af te stoppen.

"De verkorte DRS-zones gaan ons niet helpen meer inhaalacties te wagen tijdens het seizoen. We hebben hier al over gepraat tijdens de rijdersbriefing van vorige week en ik weet zeker dat we er over blijven praten. We (de coureurs, red.) zijn het erover eens om de zones even lang te houden als vorig jaar en ze zeker niet in te korten", zo begon Russell na de Grand Prix van Miami.

Mercedes niet verantwoordelijk

Waar Helmut Marko van mening is dat Mercedes de FIA aanspoort om de DRS-zones in te korten, zodat Red Bull het voordeel van de krachtige achtervleugel verliest, laat Russell weten dat dit absoluut niet het geval is. Hij weet totaal niet waarom de FIA telkens blijft ingrijpen.

"We snappen allemaal niet echt waarom ze zijn ingekort. Niemand van ons heeft er om gevraagd en we zijn er ook niet naar gevraagd. DRS is er om inhalen te bevorderen en het geeft je de kans om te vechten. Het is nu duidelijk te kort", aldus de Brit.

Bandensituatie

Naast de ingekorte DRS-zones zijn ook de Pirelli-banden een reden tot zorgen bij de coureurs. Max Verstappen kon in Miami meer dan veertig ronden rijden op zijn harde banden, zonder dat deze extreem veel degradatie vertoonden. Dat is volgens Russell te veel en hij wil daarover in gesprek met de FIA en F1.

"Het zijn tot nu toe makkelijke een-stop races geweest, dat zorgt voor minder spannende races. We gaan met de FIA en de F1 in gesprek, want we willen kunnen racen en vechten zoals we in de karts deden. Dat is de droom. De sport is een stuk beter geworden toen de huidige auto's werden geïntroduceerd, maar we moeten nu door naar de volgende stap", zo sluit de Mercedes-coureur af.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties