Er lijkt een groot probleem op komst voor Red Bull Racing. Wegens het budgetplafond is het team kwetsbaar geworden voor stroperij vanuit de concurrentie, waarbij er ook afgelopen week weer duidelijk werd dat er een aantal ingenieurs de overstap hadden gemaakt naar Ferrari. Maar datzelfde budgetplafond zorgt er ook voor dat er interne veranderingen doorgevoerd moeten worden.
Met het budgetplafond, wat in 2021 werd geïntroduceerd door de Formule 1, moet het veld dichter bij elkaar gebracht worden. Teams moeten zich aan een bepaald bedrag houden tijdens een F1-seizoen - 135 miljoen dollar in 2024 - maar er zijn een aantal uitzonderingen.
Zo valt het salaris van de coureurs niet onder het plafond, aangezien zij tientallen miljoenen euro's verdienen en ook het salaris van de drie grootverdieners in het bedrijf hoeven niet onder het budgetplafond te vallen. In 2023 werd het salaris van Christian Horner, Helmut Marko en Adrian Newey niet meegerekend onder het budgetplafond, maar dat betekent dus dat er andere kopstukken zijn die een stuk minder moeten verdienen.
'Newey doet een stapje terug'
Om ervoor te zorgen dat deze knappe koppen niet allemaal overstappen naar de concurrentie, hebben Adrian Newey en Red Bull Racing ervoor gekozen om de Brit een stapje terug te laten doen, meldt het doorgaans goed ingevoerde Auto, Motor und Sport.
De meesterontwerper werkt op dit moment nog part-time aan de Formule 1-auto van Red Bull Racing en part-time aan de Hypercar van Red Bull, de RB17. Maar in 2024 zal Newey zich volledig gaan focussen op het Hypercar-project, om er zo voor te zorgen dat bijvoorbeeld Pierre Waché [technisch directeur Red Bull Racing] bij de drie grootverdieners kan horen.
Klachten vanuit concurrentie
Overigens doet Newey niet alleen een stapje terug bij Red Bull Racing wegens het budgetplafond, maar ook door klachten vanuit de rivalen. Zij zijn van mening dat Newey kennis opdoet over de werking van de vloer van een auto, tijdens zijn werk voor de RB17, waarna hij die kennis weer kan inzetten voor Red Bull Racing.
Om enige verwarring te voorkomen, gaat Newey zich daarom volledig focussen op het Hypercar-project. Dat wordt duidelijk uit de woorden van Helmut Marko: "Onze tegenstanders interpreteren het zo dat de onderkant van de RB17 informatie geeft voor de Formule 1-auto, wat natuurlijk complete onzin is. Daarom moeten we een oplossing vinden."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties