De Grand Prix van Azerbeidzjan was een kleine opsteker voor Red Bull Racing, howel Max Verstappen en Sergio Pérez niet verder kwamen dan een vijfde plaats en een uitvalbeurt. De snelheid die Pérez de gehele race had, was volgens Max Verstappen positief en liet zien dat de RB20 de juiste kant op ging.
Voorafgaand aan het raceweekend in Azerbeidzjan zei Verstappen al dat het team inmiddels weet waar de zwakkere plekken van de RB20 liggen en wat de oplossing daarvoor is. Het enige probleem is dat het een aantal weken, zo niet maanden, gaat duren voor er daadwerkelijk iets aan gedaan kan worden. Maar Helmut Marko heeft die woorden van Verstappen ontkracht.
Tegenover de Nederlandse tak van Motorsport heeft de adviseur van Red Bull laten weten dat er namelijk nog geen oplossing is voor het probleem van Red Bull. Ze weten nog niet eens wat het probleem überhaupt is. Als ze dat zouden weten, zou het al zijn opgelost, zegt de Oostenrijker.
Lees ook
Red Bull neemt drastisch besluit en zorgt voor verbazing voorafgaand aan GP Singapore
Red Bull neemt grondige beslissing over toekomst Gianpiero Lambiase
'Verkeerde afslag'
Maar eerst kijkt Marko naar de reden voor de terugval van Red Bull, dat sinds de maand juni - tijdens de GP van Spanje - geen race meer heeft gewonnen. Wat is er gebeurd wat ervoor heeft gezorgd dat McLaren, Mercedes en Ferrari inmiddels sneller zijn dan Red Bull?
"We realiseren ons dat we ergens een verkeerde afslag hebben genomen. We werken hard om terug te komen. Aan het begin van het jaar hadden we drie keer de één-twee te pakken met een auto waarvan velen dachten dat het de volgende seriewinnaar was. Toen ontdekten we dat de auto een beetje een diva was, als ik de woorden van Toto [Wolff, red.] gebruik", begint Marko.
Als hem wordt gevraagd wat de problemen dan zijn, waardoor de auto een diva is geworden, stelt Marko dat het team dat nog altijd niet weet: "Als we precies wisten wat het probleem was, dan hadden we het al opgelost. Het afstellen van het chassis is met deze grondeffectauto’s erg complex geworden. Het algehele concept van de auto reageert meteen op elke aanpassing die je maakt. De banden krijgen bijvoorbeeld snel last van graining [het ontstaan van korrels op de banden]. Dat is waar Max het over heeft. Het vermogen om competitief te zijn vermindert niet met een kleine aanpassing, maar omdat het impact heeft op velen andere factoren als het niet 100 procent klopt."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties