Mattia Binotto denkt dat het team van Audi, dat volgend seizoen het plekje inneemt van Sauber, geen dominante auto zal hebben in het eerste seizoen. De ingrijpende reglementen voor het seizoen 2026 blijken een enorme kluif. Dat heeft de Italiaan verteld tegenover Autosport.
Hoewel Binotto vertrouwen heeft in zijn team denkt de Italiaan dat een andere renstal in staat zal zijn om een dominante auto te bouwen. In 2026 komt de Formule 1 met een nieuw reglement om de auto's wendbaarder te maken en zo de races levendiger te maken. Daarnaast komen er ook nieuwe regels voor de motors, waarbij elektrische energie een grotere rol gaat spelen.
In 2026 komen er ook twee nieuwe motorleveranciers bij in de vorm van Audi en Ford, terwijl Cadillac in 2029 hun eigen power-units gaan bouwen. "Het maken van motoren, dat weet ik goed omdat ik motoringenieur ben geweest, is veel complexer en ingewikkelder dan je je zou kunnen voorstellen als je als toeschouwer naar races kijkt", begint Binotto, die aan het hoofd staat van Audi's F1-project
Binotto werkte eerder bij Ferrari tijdens de laatste grote motorwissel in de Formule 1, die in 2014 plaatsvond met de introductie van de huidige generatie V6 hybride motoren. "Nu betreden we echter iets extreem geavanceerds dat nog nooit eerder is gedaan. Daarom zullen we een hogere moeilijkheidsgraad vinden, ook al is het uitgangspunt altijd een motor. We zullen de cultuur van de motor moeten veranderen en dat zal niet eenvoudig zijn."
Lees ook
F1-kopstuk komt met zorgelijk nieuws over nieuwe FIA-regels: 'Nooit eerder gedaan...'
Charles Leclerc hint op grote verandering tijdens GP Spanje door drastische ingreep FIA
'Niet de beste krachtbron'
Het nieuwe reglement vereist een 50-50-verdeling van het vermogen dat door de verbrandingsmotor en de elektrische componenten wordt geproduceerd. Daarnaast wordt de complexe MGU-H, die thermische energie uit de verbrandingsmotor haalt, verwijderd en alle motoren zullen op honderd procent duurzame brandstoffen moeten lopen.
"We richten ons op onszelf", aldus Binotto over de ingrijpende veranderingen. "We weten dat 2026 niet het jaar zal zijn waarin we aan de top staan. We zullen niet de beste krachtbron hebben, maar de weg die is ingeslagen is de juiste, daar heb ik alle vertrouwen in."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties