Sky Sports-pundit Bernie Collins heeft in de F1-podcast van de Britse sportzender laten weten waardoor het team van Aston Martin ineens vooraan in het veld te vinden was tijdens de Grand Prix van Hongarije. Dit na een toch wel dramatisch seizoen voor de Britse renstal tot aan de race op de Hungaroring.
Het gehele seizoen was Aston Martin onderin het veld te vinden, maar op de Hungaroring was het team uit Silverstone ineens vooraan in het veld te vinden. Tijdens de kwalificatie klokten coureurs Fernando Alonso en Lance Stroll immers de vijfde en zesde tijd, terwijl er tijdens de Grand Prix op zondag een knappe vijfde en zevende plaats werd bewerkstelligd door de renstal uit Silverstone. Door die prestatie staat Aston Martin in een klap op de zesde plaats in het constructeurskampioenschap.
Lees ook
Lewis Hamilton eist forse verandering in contract na enorme ontwikkeling in Formule 1
Charles Leclerc gewaarschuwd na nieuws over Lewis Hamilton
Zak Brown komt met waarschuwing voor McLaren ondanks koers richting kampioenschap
Wat is het geheim van Aston Martin?
Maar hoe kan het dat een kwakkelend team als Aston Martin ineens zo goed voor de dag komt? Collins geeft tijdens de Sky Sports-podcast tekst en uitleg. "Ze lijken net een nieuwe voorvleugel te hebben geïntroduceerd. De discussie in de paddock is dat ze een nieuwe voorvleugel met een oude vloer gebruiken", begon ze haar verhaal.
"Dus, iets in hun nieuwe voorvleugel – en het is moeilijk, denk ik, voor mensen om te beseffen dat slechts één onderdeel of één constructie zo'n groot verschil kan maken voor de prestaties van de auto – maar als de oude voorvleugel, iets in de manier waarop de lucht daar vanaf stroomde, de rest van de auto beïnvloedt", voegde de oud-engineer toe.
"Dus als de oude voorvleugel – misschien werkte de vleugel wel, maar liet hij de componenten in de vloer niet werken – dan kan één enkel onderdeel zoals de voorvleugel zorgen voor een betere luchtstroom naar de rest van de auto. Plotseling werkt de hele vloer beter, de diffuser werkt beter, de achtervleugel werkt beter", zei Collins.
"Dus alleen al het correct monteren van één constructie – met name de voorvleugel of een voorremkanaal, alles wat de luchtstroom verder naar achteren in de auto beïnvloedt – kan je prestaties snel verbeteren", aldus Collins.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties