Red Bull Racing wist met Max Verstappen de Grand Prix van Japan te winnen, nadat de Nederlander de snellere McLaren MCL39 van Lando Norris en Oscar Piastri achter zich wist te houden. De viervoudig wereldkampioen liet daarmee zien dat hij op dit moment de beste coureur van het veld is - waarvoor hij ook werd beloond vanuit de Formule 1 - maar nu blijkt dat het nóg knapper was wat Max heeft gepresteerd.
Na de race op Suzuka zijn er namelijk beelden naar buiten gekomen over een zéér flexibele achtervleugel van McLaren. Op camerabeelden van de MCL39 is te zien dat de achtervleugel van de Lando Norris veel verder doorbuigt dan de achtervleugel van Max Verstappen, waarmee de leider in het kampioenschap een groot voordeel heeft in zowel de bochten als op de rechte stukken.
Het lijkt op 'valsspelen' van McLaren, maar het Britse team is tot nu toe door alle tests van de FIA gekomen, terwijl duidelijk te zien is dat de vleugel niet volgens de geest van de reglementen acteert. Dit zorgt voor nogal wat ophef in de paddock en ook Jos Verstappen heeft zich inmiddels uitgelaten over dit thema.
Lees ook
Max Verstappen heeft slecht nieuws voorafgaand aan Grand Prix Bahrein
Red Bull-topman deelt duidelijk strijdplan om McLaren te verslaan: 'Dan doen we weer mee'
Verstappen Sr. grijpt naar social media
Op social media-platform X heeft Jos Verstappen namelijk een video gerepost, waarin te zien is hoeveel verder de achtervleugel van Lando Norris doorbuigt ten opzichte van de Red Bull van Max Verstappen. Bij de video staat de tekst: "Ja, het seizoen begint zeker in Spanje, McLaren is een monster als het gaat om het flexen van de vleugel." Dit wijst naar de aankomende regelwijziging tijdens de race op Barcelona, waar Red Bull verwacht veel tijd te winnen ten opzichte van het team uit Woking.
Door de repost van Jos is nu ook duidelijk hoe men in huize Verstappen en bij Red Bull naar de saga rondom de achtervleugels kijkt. McLaren is in de ogen van het Oostenrijkse team in het grijze gebied van de reglementen aan het opereren en kan in Spanje wellicht een flinke klap verwachten, als de voorvleugels een strengere test kunnen verwachten. Gaat de FIA aan de hand van deze beelden ook de achtervleugels strenger controleren, zoals ze ook bij de mini-DRS van McLaren deden?

Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties