Heeft Max Verstappen zichzelf in de nesten gewerkt bij de rijdersvakbond? De Nederlander is, zoals alle andere F1-coureurs, onderdeel van de GPDA [Grand Prix Drivers' Association] en met die groep behartigen ze de belangen van de coureurs in de koningsklasse van de autosport. Daarnaast worden er serieuze zaken besproken tussen de coureurs.
Onder andere incidenten tijdens races krijgen aandacht van de GPDA en daarin moet Max Verstappen wellicht oppassen. De man met wie hij afgelopen zondag een crash kende, George Russell, is namelijk voorzitter van de GPDA en zou het incident van Max in de groep kunnen gooien en mogelijk andere coureurs kunnen beïnvloeden, waardoor er beslissingen genomen worden in het nadeel van de Nederlander.
Dat was de angst van wat Verstappen-fans na de race in Barcelona, zeker gezien het feit dat George Russell van mening was dat de Red Bull-coureur te licht was gestraft door de stewards. Maar volgens Russell hoeft Max zich daar geen zorgen om te maken. Omdat de Brit zelf onderdeel was van de crash gaat hij - in ieder geval vanuit de GPDA - geen statement maken over het rijgedrag van Verstappen. Daarvoor stond de Brit te dicht bij het incident.
"Ik sta te dichtbij om namens de coureurs mijn mening te geven", zei de Mercedes-coureur na de race in Catalonië. Wat Russell wél doet is zijn persoonlijke mening geven. De drievoudig Grand Prix-winnaar maakt duidelijk dat hij baalt dat Verstappen hier en daar zo over de schreef gaat, omdat hij - als Max zich aan de regels houdt - een geweldige coureur om naar te kijken is.
"Maar kijk naar Austin vorig jaar, daar waren enkele van de beste manoeuvres ooit te zien, en dan ga je naar Mexico en laat hij zichzelf een beetje in de steek. Dan ga je naar Imola, waar we een van de beste manoeuvres zagen die we in lange tijd hebben gezien, en dan gebeurt dit..."
Lees ook
Moest Max Verstappen gediskwalificeerd worden in Spanje? De eerlijke reactie van Christian Horner
Charles Leclerc steunt Max Verstappen: 'Ik had hetzelfde gedaan'
Podium was mogelijk
En volgens Russell heeft Verstappen zich met deze actie vooral in zijn eigen vingers gesneden. Als hij de plek gewoon had afgestaan aan zijn aartsrivaal, zonder tegen hem aan te beuken, was een podium nog gewoon mogelijk geweest:
"Zoals ik eerder al zei, het heeft hem en zijn team veel punten gekost. En Charles [Leclerc] en ik zijn in die laatste twee ronden als een baksteen naar beneden gezakt. Hij had waarschijnlijk terug kunnen komen om voor het podium te vechten. Dus zoals ik al zei, ik ga er niet van wakker liggen. We hebben onze eigen problemen om op te lossen en dat is onze auto sneller maken."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties