F1 Nieuws

Lando Norris laat Zak Brown stikken en vertrekt abrupt

Lando Norris en Zak Brown in Singapore 2024
BSR Agency
F1 Nieuws

Lando Norris laat Zak Brown stikken en vertrekt abrupt

Lando Norris en Zak Brown in Singapore 2024
BSR Agency

Lando Norris heeft zijn teambaas Zak Brown achtergelaten in Las Vegas na de Grand Prix van afgelopen zondag. De Brit zou eigenlijk meedoen aan een golftoernooi met zijn chef, maar heeft er in plaats daarvan voor gekozen om direct te vertrekken uit de Amerikaanse gokstad.

Norris kreeg een keiharde domper te verwerken na de Grand Prix van Las Vegas. De coureur leek de schade minimaal beperkt te hebben met een tweede plek achter Max Verstappen, waardoor zijn voorsprong met nog twee races en één Sprint te gaan op 42 punten zou staan, maar door de diskwalificatie van zowel hem als zijn teamgenoot Oscar Piastri is alles nog mogelijk.

De twee McLaren-rijders reden met een verkeerde afstelling en lagen te laag op het asfalt, want het skidblock was te ver afgesleten na vijftig rondjes Vegas. Hierdoor kon de FIA niet anders dan de coureurs te bestraffen met een diskwalificatie.

Norris had daarna geen zin meer in plezier. Op voorhand had hij een golftoernooi met Brown gepland staan, maar daar is na het slechte nieuws een dikke streep doorheen gegaan. Dat heeft Norris' goede vriend Max Fewtrell gezegd in een stream.

Het golftoernooi was bedoeld om geld op te halen voor gepensioneerde militaire honden. Norris zou volgens Fewtrell zijn racepak gedoneerd hebben ter compensatie.

Zorgen over rijhoogte

Er zullen behoorlijk wat kopzorgen zijn bij McLaren, ook omdat het team mogelijk de rijhoogte van de auto moet aanpassen. Dat is opgemerkt door coureur en F1-analist Jeroen Bleekemolen. In Brazilië werd namelijk ontdekt dat sommige teams skidblocks gebruiken die uitzetten wanneer ze warm worden, zodat de slijtage nooit zó erg is dat het de minimale negen millimeter dikte overschreden wordt

"In Brazilië hadden ze waarschijnlijk skid blocks die uitzetten zodra ze warm werden", zegt Bleekemolen over McLaren. "Daardoor werd de plank extra beschermd tegen slijtage. Dat mocht vanaf deze race [Las Vegas] niet meer. Verstappen gebruikt ook skid blocks, maar andere teams kiezen materiaal dat veel minder uitzet. McLaren werkte met materiaal dat veel meer uitzet. Dat zit echt in een grijs gebied."

"Dat gaf hen meer marge, waardoor ze de auto lager konden afstellen", vertelt Bleekemolen verder "Nu moesten ze ineens gaan rekenen en gokken hoeveel ze moesten compenseren in rijhoogte. Hoeveel moeten we omhoog? Je wilt natuurlijk zo weinig mogelijk verhogen, maar daar zijn ze de fout ingegaan."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties