Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft tijdens de mediadag in Spanje gelijk laten weten dat de nieuwe Technical Directive 018 (TD018) van de FIA geen grote gevolgen zal hebben voor de pikorde dit seizoen. Daarmee hint Verstappen dus op ongewijzigde verhoudingen tussen Red Bull en McLaren.
Vanaf de GP in Spanje gaat de FIA strenger controleren op de hoeveelheid flex van de voorvleugel. Waar dit tot aan de race in het Spaanse Montmeló vijftien millimeter mocht zijn onder een kracht van 100 kilogram, is dit vanaf de race in Spanje naar beneden gebracht tot tien millimeter. Dit moet voorkomen dat de voorvleugel dermate veel doorbuigt op de rechte stukken.
Naar verluidt zal TD018 van de FIA grote impact hebben op de pikorde in de Formule 1. Zo zouden McLaren en Mercedes het hardst geraakt worden door de ingreep van de autosportbond. Hoe denkt Verstappen dat de pikorde zal veranderen in Spanje? "Niet zo heel veel. Het zal de balans van de auto wat veranderen. Voor ons zal het de balans trouwens niet zoveel veranderen, maar ik verwacht tussen alle teams sowieso geen grote tijdwinst of tijdverliezen", begon Verstappen, geciteerd door Motorsport.com.
Lees ook
Formule 1-baas bezig met komst van Marokkaanse Grand Prix na onthulling megaproject
Oscar Piastri ziet grote gelijkenis met Max Verstappen: 'Eerlijk gezegd...'
In beeld: McLaren voert veranderingen door aan auto voor GP Spanje
Red Bull heeft geen last van FIA-ingreep
Volgens oud-designer voor onder meer Jaguar Gary Anderson zou niet McLaren, maar Red Bull wel eens nadeel kunnen ondervinden van de FIA-ingreep. Verstappen haalt die claim echter onderuit. "Voor ons niet. Dat kan ik met best veel vertrouwen zeggen. Die flexibele vleugels hebben ons toch nooit echt veel performance opgeleverd. Ik weet niet of wij het gewoon verkeerd hebben gedaan of dat we er niet het maximale uit hebben gehaald", zegt de regerend kampioen.
"Maar ik weet zeker dat het zelfs voor andere teams allemaal nog wel te managen is. Als je een goede auto hebt, dan houd je ook dit weekend gewoon een goede auto. Oké, de voorvleugel buigt iets minder ver door, maar daar kun je volgens mij wel omheen werken", aldus de Nederlander.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties