Het gebrek aan mechanische grip is op dit moment het grote probleem bij Red Bull Racing. Waar andere teams, waaronder zusterteam Racing Bulls, uit de auto veel grip kunnen halen, heeft het Oostenrijkse team daar zelf veel meer moeite mee. Het is de reden waarom Verstappen afgelopen weekend een andere strategie hanteerde dan zijn concurrenten.
De Limburger startte de race in Zandvoort op de zachte banden, terwijl iedereen om hem heen op de hardere mediums stond. De teams hadden tijdens de vrije trainingen namelijk ondervonden dat een één-stopper mogelijk was als men op mediums zou starten en de race daarna uit zou rijden op de harde banden. Echter was dat bij Red Bull geen optie.
Niet omdat zij die banden niet tot hun beschikking hadden, maar omdat de RB21 simpelweg niet te besturen was met de harde banden. Volgens Verstappen heeft zijn auto een gebrek aan mechanische grip, waardoor hij zachtere banden moet gebruiken om dezelfde grip te vinden als zijn concurrenten. Het probleem daaraan is dat deze zachtere banden het niet zo lang volhouden als de hardere variant, waardoor hij ook weer eerder grip verliest...
"Absoluut geen mechanische grip", zei de viervoudig wereldkampioen op de vraag waarom hij geen harde band had gebruikt in zijn thuisrace. "Maar iedereen kan op de harde band rijden, behalve wij. Dat betekent dus ook dat er iets niet klopt. Daarom heb ik de zachte en medium banden gebruikt, die geven iets meer mechanische grip in langzame bochten, waar we veel moeite mee hadden."
"De auto is gewoon niet snel genoeg. Ik moest ook veel sparen in die snelle bochten. Terwijl iedereen veel sneller door bochten 7 en 8 gaat, heb ik geen grip. Dat is natuurlijk niet goed. In de kwalificatie was het natuurlijk beter over één ronde, maar dit seizoen is de auto gewoon niet goed in de race."
Lees ook
Max Verstappen zet Mercedes op nummer één na uitspraken Toto Wolff
Max Verstappen legt vraag F1-journalist naast zich neer: 'Eerlijk gezegd...'
Helmut Marko moet pijnlijke conclusie trekken
Waar Max Verstappen altijd wel realistisch is over de problemen bij Red Bull Racing, ziet Helmut Marko de situatie vaak wat rooskleuriger in. Maar ook de Oostenrijker moest na de vijftiende race van het 2025 F1-seizoen opmerken dat het niet goed zit bij de RB21. Dat was vooral te merken in het verschil in rondetijden met de McLaren MCL39 van Lando Norris en Oscar Piastri.
"We hebben geluk gehad dat Lando zijn probleem had. Uiteindelijk moeten we erkennen dat McLaren een seconde sneller per ronde was dan dat wij waren, ongeacht op welke band ze reden. Dat is erg veel. Maar ja, als zij echt aan het pushen waren, dan was het een seconde per ronde. Die achterstand was groter dan dat we hadden verwacht."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties