Er is een radiobericht van Liam Lawson naar buiten gekomen nadat de Nieuw-Zeelandse coureur in aanraking kwam met Carlos Sainz tijdens de Grand Prix van Zandvoort. De twee rijders kregen door het incident beiden een lekke band, waardoor hun race in duigen viel.
Lawson en Sainz kregen het met elkaar aan de stok in de Tarzanbocht tijdens ronde 27, waardoor beide coureurs terug naar de pits moesten strompelen om nieuw rubber te krijgen.
Sainz werd door de stewards als schuldige aangewezen en kreeg daarom een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten op zijn racelicentie, iets waar de Spanjaard zich niet in kon vinden. Toen de coureur tijdens de race te horen kreeg dat hij degene was die fout werd bevonden, bestempelde hij de beslissing als 'het meest absurde wat hij ooit heeft gehoord.'
Felle reactie
Tijdens de race werd de reactie van Lawson niet uitgezonden, maar achteraf is nu ontdekt wat de coureur zei tijdens de aanvaring met de Williams-coureur.
"Ik heb een lekke band, maat", begint Lawson over de radio, waarop zijn race-engineer, Mattia Spini, reageert: "Ja, lekke band, dat zie ik. Laten we de auto proberen hem terug te brengen."
Spini bevestigt niet veel later aan Lawson dat Sainz een straf heeft gekregen: "Sainz heeft tien seconden tijdstraf."
Lawson antwoordt: "Ja. Maat, hij geeft me een duim omhoog alsof het mijn schuld is. Het is mijn f**cking bocht.
Lees ook
Adrian Newey komt met pijnlijke update over 'nieuwe werkgever' Max Verstappen
Yuki Tsunoda baart opzien met bericht over RB21: 'Dat zegt al genoeg...'
Onschuld
Na de race sprak Sainz over het incident met de Racing Bulls-coureur. De Spanjaard liet tegenover de aanwezige media weten dat hij nog steeds niet kan geloven dat ze hem voor het incident in de Tarzanbocht hebben bestraft. De Williams-coureur pleit dan ook voor zijn onschuld.
"Ten eerste is het incident, denk ik, heel duidelijk", begint Sainz. "Hoeveel voorbeelden hebben we in bocht 1 gezien van twee auto's die naast elkaar raceten zonder contact te maken?"
"Het is een bocht waarin twee auto's tegen elkaar kunnen racen zonder dat er echt onnodig contact is. Maar met Liam lijkt het altijd heel moeilijk om dat voor elkaar te krijgen."
"Hij lijkt altijd liever een beetje contact te hebben en het risico te lopen op een DNF of een lekke band, zoals wij deden, dan dat hij accepteert dat er twee auto's naast elkaar rijden. Hopelijk krijgt hij er meer ervaring mee, want hij weet dat hij te veel punten op het spel zet voor een onnodige manoeuvre zoals hij deed. Maar om er dan ook nog die tien seconden straf voor te krijgen, vind ik een complete grap."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties