Red Bull-coureur Yuki Tsunoda heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten dat de safety car op een gegeven moment sneller was dan zijn eigen RB21 tijdens de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort. Ondanks dat wist Tsunoda een negende plaats mee naar huis te nemen.
En daarmee heeft de 25-jarige Japanner zijn eerste punten sinds de Grand Prix op Imola behaald, die in mei werd verreden. Het had er lang echter alle schijn van dat Tsunoda niet eens punten zou scoren in Zandvoort. Over de boordradio vertelde de Japanse coureur namelijk dat hij geen vermogen had, een claim die later werd bijgesteld door zijn Red Bull-engineer Richard Wood.
"We zitten vast in de pedaalmapping. Het gaspedaal is nu heel vlak tussen 15 procent en 40 procent", vertelde Wood aan Tsunoda. Wat de engineer daarmee bedoelde is dat de respons van het gaspedaal vastzat tussen de 15 en 40 procent. Hierdoor was het gevoel op het gaspedaal heel anders dan normaal het geval is. De modus waarin Tsunoda's motor was blijven haken, was dezelfde modus die coureurs gebruiken bij het wegrijden uit de pitstraat na een stop.
"Het voelde alsof alles tegen me werkte. De eerste safety car hielp totaal niet en de tweede ook niet. De coureurs met wie ik aan het vechten was, zijn uiteindelijk als P5 en P6 gefinisht, dus dat zegt al genoeg", begon Tsunoda, geciteerd door Motorsport.com.
"Zelfs in de laatste stint probeerde ik nog posities te winnen, maar toen kreeg ik met die problemen te maken. Het was op dat moment niet eens makkelijk om überhaupt punten te scoren. Normaal gesproken voelt P9 niet als iets bijzonders, maar vandaag geeft het me toch vertrouwen voor de toekomst. Het was echt geen gemakkelijke dag", voegde de Japanner toe.
Lees ook
McLaren lijkt grote winnaar van regelwijziging en voorkomt daarmee totale vernedering
Red Bull-teambaas onthult bijzondere belofte van Max Verstappen: 'Hij kwam naar me toe en zei...'
McLaren wijst schuldige aan na kostbare uitvalbeurt van Lando Norris
'Safety car was sneller dan RB21'
Over de precieze oorzaak van zijn problemen mocht Tsunoda niet te veel zeggen bij de pers. Echter, Tsunoda deed wel een opvallende constatering. "Maar op een gegeven moment was de safety car sneller dan mijn auto. Het team heeft fantastisch werk geleverd om de schade te beperken en daarna ging het ook beter. Maar er bleef toch iets in de auto zitten waardoor ik veel performance verloor. En alsnog reed ik op P11. Dus ja, qua uitvoering was het van mijn kant wel sterk."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties