Bij Red Bull Racing zijn de oude problemen weer opgedoken, nadat deze sinds de aanstelling van Laurent Mekies leken te zijn verdwenen. Aan het begin van het 2025 Formule 1-seizoen had het team van Max Verstappen veel moeite met de correlatie tussen de simulator en het echte circuit, waarna Mekies besloot om de data uit simulator wat minder serieus te nemen.
Volgens de Fransman moesten de ingenieurs meer luisteren naar de input van Max Verstappen en Yuki Tsunoda, wat ook direct effect had. Na de zomerstop presteerde het team uit Milton Keynes weer geweldig, waardoor Max helemaal terug was in het kampioenschap. Maar dat is inmiddels weer voorbij, aangezien de Limburger in zowel Mexico als Brazilië werd verslagen door Lando Norris.
En vooral in de kwalificatie in São Paulo was de Red Bull RB21 geen schim van wat het de afgelopen maanden is geweest. Dat is, volgens Helmut Marko, het gevolg geweest van de teruggekeerde problemen in de Red Bull-fabriek. De simulator heeft het team namelijk weer de verkeerde kant op gestuurd en dat heeft de auto van Verstappen in een verkeerd werkvenster geplaatst.
"We moeten het werkvenster van de auto vergroten", zei de Oostenrijker na de race bij Sky Deutschland. "Bij het kleinste verschil, bijvoorbeeld vier graden verschil in bandentemperatuur, lopen we het risico buiten het venster te vallen. Er is ook ergens een discrepantie tussen de simulatiegegevens en de werkelijkheid. We hopen dat we dat in de laatste drie races onder controle hebben", is Marko duidelijk.
Lees ook
Helmut Marko laat compleet ander geluid horen na masterclass Max Verstappen in Brazilië
Max Verstappen weet waar hij het heeft laten liggen: 'Dan verlies je het kampioenschap'
Probleem opgelost op zondag
Tijdens de race op zondag leken de problemen van Red Bull ineens als sneeuw voor de zon verdwenen. Max Verstappen kon weer gewoon aanvallen en eindigde als derde, nadat hij de race vanuit de pitstraat moest starten. Het team had zijn set-up weer compleet omgegooid en dat bleek goed te werken. Had dit Verstappen de overwinning kunnen bezorgen, als hij op zaterdag ook deze afstelling had gereden? Dat is voor Max koffiedik kijken.
"Ik denk nog steeds dat we op dit circuit momenteel een probleem hebben met één ronde, maar dan had je misschien wel in Q3 gezeten... en als je dan slechts 10 seconden achter de leider eindigt, heb je een zeer goede race gereden. Aan de andere kant denk ik dat de temperaturen ons echt hebben geholpen met de banden", zo zei de viervoudig wereldkampioen na de race in São Paulo.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties