Het team van Red Bull Racing heeft na het plotselinge ontslag van een van haar langst aanwezige werknemer, teambaas Christian Horner, opnieuw een flinke domper te verwerken gekregen.
Aankomend seizoen gaat de Formule 1 flink op de schop en zal de pikorde naar verwachting door elkaar worden geschud. Daarbij ligt de meeste focus op de motorformule die de koningsklasse van de autosport vanaf aankomend seizoen hanteert, namelijk eentje waarbij er een 50/50-verdeling is tussen een verbrandingsmotor en elektrisch vermogen.
Lees ook
Toto Wolff onthult 'moeilijke gesprekken' met oog op Mercedes-transfer Max Verstappen
Helmut Marko komt met flinke waarschuwing voor McLaren en kijkt naar Max Verstappen
Horner ziet grote uitdaging
Daarbij staat Red Bull volgens velen voor de grootste uitdaging. Het team uit Milton Keynes zal namelijk een eigen motor produceren, voor het eerst in de geschiedenis van de Oostenrijkse renstal. Voormalig teambaas Horner vertelde in Silverstone al dat hij niet verwacht gelijk competitief te zijn op het gebied van motorvermogen aankomend seizoen.
"Dingen gaan in cycli en sport gaat in cycli. We hebben twee ongelooflijk succesvolle cycli gehad in de Formule 1 en wat we willen doen is bouwen aan de volgende cyclus. Nu willen we dat natuurlijk met Max, maar we begrijpen de druk die er volgend jaar is met ons als nieuwe fabrikant van power-units. Dat is een enorme uitdaging. Maar we hebben een enorm capabele groep mensen. We hebben aanzienlijk geïnvesteerd. We hebben een geweldige cultuur binnen het team. Wie zal het zeggen?"
"Om te verwachten dat we volgend jaar voor liggen op Mercedes is [onrealistisch]. Het zou beschamend zijn voor Mercedes als dat zo was, of voor welke fabrikant dan ook. Maar ik denk dat we ons in een concurrerende positie zullen bevinden, mogelijk zelfs ten opzichte van onze andere PU-fabrikanten. Er is alles om voor te spelen. Wat geweldig is, is dat we alles onder één dak hebben; chassisingenieurs die naast motoringenieurs zitten."
"Dat moet je niet onderschatten als je het hebt over de verpakking. Als je de mogelijkheid hebt om die groepen met elkaar te laten communiceren en praten onder het genot van een kop koffie en binnen dezelfde faciliteit, dan is dat van onschatbare waarde en dat zal zijn vruchten afwerpen. Misschien niet in '26, maar '27, '28 en daarna, op de lange termijn voor Red Bull is het 100 procent de juiste keuze", aldus Horner.
Honda verkoopt 'nee' aan Red Bull
Een grote onbekende dus voor Red Bull. Mocht het motorproject nou dermate mislukken in de eerste paar seizoenen dat Ford en Red Bull samen besluiten er de stekker uit te trekken, dan kan de Oostenrijkse renstal niet terugvallen op Honda, de motorfabrikant waarmee Max Verstappen zijn vier wereldtitels behaalde en Red Bull twee constructeurstitels claimde.
"Dat is helemaal niet mogelijk. Zelfs als ons gevraagd zou worden om het nu te doen, zou het te laat zijn om het op tijd te maken voor 2026. De kans daarop (een terugkeer naar Red Bull, red.) is nihil", zo vertelde Koji Watanabe, de president van Honda Racing Corporation (HRC).
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties