De FIA heeft aan alle geruchten een einde gemaakt, voorafgaand aan de start van de Sprint in de Verenigde Staten. Red Bull Racing werd door McLaren beschuldigd van het gebruiken van een systeem om de rijhoogte van de auto aan te passen onder parc fermé. Tussen de kwalificatie en de race mag er normaliter niets aan de afstelling van een auto gebeuren, maar bij McLaren dacht men dat dat wel gebeurde bij het team van Max Verstappen.
Zak Brown liet merken dat hij niet blij was met de manier waarop Red Bull - in zijn ogen - had gehandeld. Het Oostenrijkse team had in de cockpit een systeem zitten om de voorste bib [het voorste deel van de plank onder de vloer] naar boven of naar beneden te verstellen, dit terwijl de andere teams dit systeem onder de auto's hadden gemonteerd. Volgens Brown liet dit zien dat Red Bull iets vreemds deed met hun auto, waarna hij vroeg om 'grote consequenties'.
Echter heeft de FIA nu laten weten dat daar geen sprake van is. Het bestuursorgaan maakt in Austin duidelijk dat er geen enkel bewijs is dat het systeem ooit is gebruikt onder parc fermé door Red Bull Racing. Dat is exact hetzelfde als het team van Verstappen al beweerde. Het onderdeel bestaat, maar is niet in gebruik, waardoor de FIA geen actie gaat ondernemen bij Red Bull.
"Ik denk dat het vanaf nu geen verhaal meer is", zegt FIA-director of single seaters Nikolas Tombazis bij Sky Sports. "We hebben alles gedaan wat nodig is om beschuldigingen te voorkomen, al kunnen insinuaties tussen teams onderling niet worden uitgesloten." Hiermee is het boek voor de FIA gesloten, maar Red Bull wil nu terugslaan naar hun grootste concurrent.
Lees ook
Max Verstappen zet protest door: 'Ik heb niks van ze vernomen'
Red Bull-coureur ontvangt 60 plaatsen gridstraf voor Grand Prix Verenigde Staten
Red Bull wijst naar McLaren
Volgens Christian Horner, CEO van Red Bull Racing, heeft McLaren deze beschuldiging namelijk openbaar gemaakt, omdat zij de aandacht van hun eigen problemen willen afleiden. Het team uit Woking heeft alle achtervleugels van de MCL38 moeten aanpassen, terwijl ze eerder aangaven dat alleen de gebruikte achtervleugel in Azerbeidzjan aangepast hoefde te worden.
"Zoals eerder vermeld, heeft McLaren proactief aangeboden om wat kleine aanpassingen aan onze achtervleugel te doen na de GP van Azerbeidzjan. We hebben sinds Baku in meer of mindere mate kleine aanpassingen aan al onze achtervleugels gedaan om verdere problemen op dit gebied te voorkomen", zo maakte een woordvoerder van McLaren bekend in de VS.
Christian Horner vermoedt dat McLaren dit heeft moeten doen, omdat de FIA toch van mening was dat al hun achtervleugels illegaal waren. Om de aandacht af te leiden heeft Zak Brown de media doen geloven dat Red Bull fout zat.
"Ik heb het gevoel dat het soms is om af te leiden van wat er misschien aan de hand is in je eigen huis, dan probeer je soms ergens anders een vuurtje te stoken", zegt Horner bij Sky. De Red Bull-baas krijgt daarna de vraag of hij daarmee naar McLaren wijst, waarop de Brit zegt: "Ik bedoel, er is ontzettend veel ophef over achtervleugels en McLaren moest die van hen gisteren vervangen..."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties