Dat McLaren op dit moment dominant is, is deels te danken aan Toto Wolff. In 2021 stapte het team van Zak Brown over op Mercedes-motoren, nadat ze drie seizoenen gebruik hadden gemaakt van de krachtbronnen van Renault. De afgelopen jaren heeft McLaren enorme stappen gezet met de auto, maar met de Renault-motor waren Lando Norris en Oscar Piastri nooit titelfavoriet geweest.
De Franse krachtbron komt namelijk te veel pk's tekort om vooraan het veld mee te doen. Mocht het team uit Woking nog altijd gebruik hebben gemaakt van deze motoren, zouden ze in 2024 nooit het kampioenschap voor constructeurs gewonnen hebben en waren ze in 2025 ook niet zo dominant als nu het geval is.
Echter is het verhaal van McLaren heel anders gelopen, omdat ze in 2021 over zijn gestapt op Mercedes-motoren, welke wél behoort tot de beste drie motoren van het veld [samen met Ferrari en Honda]. Hierdoor is McLaren nu het dominante team en daar voelt Toto Wolff zich deels verantwoordelijk voor. Hij baalt dan ook van het feit dat hij deze deal ooit is aangegaan, als hij kijkt naar de prestaties van zijn eigen team.
"Kijk eens waar ze drie, vier jaar geleden stonden, toen we de overeenkomst met hen sloten dat ze de komende jaren onze snelle motoren zouden gaan gebruiken. Toen stonden ze op de 18e plaats en was het gemakkelijk om zo'n beslissing te nemen", zegt Wolff tegen Sky Italia.
"Met de kennis van vandaag weet ik niet of het de slimste keuze in mijn leven was om die deal met hen te sluiten", grapt Wolff. "Ze hebben het technisch gezien heel goed voor elkaar en daarom presteren ze zo waanzinnig goed, vooral in warme omstandigheden."
Lees ook
Voormalig F1-coureur onthult reden voor 'opvallend gedrag' Max Verstappen en Kimi Antonelli
AMuS heeft belangrijke update over Red Bull-zitjes bij vertrek Max Verstappen
Wolff verbijsterd door verschil in prestaties
Onder warme omstandigheden blinkt McLaren dus uit, heeft Toto Wolff al duidelijk gemaakt. En dat werd pijnlijk zichtbaar tijdens de races in Canada en Oostenrijk. In Montreal lag de temperatuur rond de twintig graden, waardoor Mercedes naar de overwinning kon snellen. Twee weken later was het in Oostenrijk tien graden warmer, wat ervoor zorgde dat McLaren met een enorme voorsprong de zege pakte.
Voor Wolff is het lastig uit te leggen hoe dat kan gebeuren, maar wat hij wel weet is dat het beschamend is voor een team als Mercedes om zover achter een 'klantenteam' te eindigen.
"Het blijft bizar hoe groot het verschil is tussen de prestaties op verschillende circuits en onder verschillende omstandigheden met deze ground effect-auto's. We hebben gewonnen in Montreal, maar eindigden een minuut achter in Oostenrijk, wat onaanvaardbaar is voor een team en merk als het onze."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties