F1 Nieuws

Toto Wolff laat weten welk concept Mercedes gaat kopiëren: 'Ik schaam mij niet'

Toto Wolff laat weten welk concept Mercedes gaat kopiëren: 'Ik schaam mij niet'
Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

Toto Wolff laat weten welk concept Mercedes gaat kopiëren: 'Ik schaam mij niet'

Toto Wolff laat weten welk concept Mercedes gaat kopiëren: 'Ik schaam mij niet'
Mercedes F1 Media

In gesprek met Racefans heeft Mercedes-teambaas Toto Wolff gesproken over de huidige performance van de de W14, de 2023-bolide van zijn team. Daarbij geeft Wolff aan dat hij zich niet zal schamen als de 'nieuwe' W14 eruitziet als de RB19 van Red Bull.

Na afloop van de GP van Bahrein besloot Mercedes dat het huidige concept van de W14 op de schop moet. Het team is namelijk net zo langzaam als twaalf maanden geleden. De 2022-bolide had nog minder sidepods dan de W14 nu heeft. De huidige bolide van Mercedes is daarmee een evolutie van de W13 en zou dus voor meer pace moeten zorgen. Ondanks de aanpassing heeft de W14 nog altijd niet het gewenste resultaat geleverd.

Dat terwijl Mercedes voorafgaand aan het seizoen liet weten dat het in 2023 weer voor de beide wereldtitels wilde strijden. Afgelopen seizoen won Red Bull de beide wereldtitels en ook dit jaar gaat het team uit Milton Keynes aan de leiding in beide kampioenschappen. Wolff heeft daarom laten weten dat het goed mogelijk is dat zijn team overstapt op een Red Bull-achtige bolide later dit seizoen.

"Het maakt voor ons niet uit hoe de auto eruitziet, als hij maar snel is", zei Wolff, na afloop van de kwalificatie in Jeddah. "Het moet gewoon de snelst mogelijke raceauto zijn die er is. Als onze auto daardoor op een Red Bull gaat lijken, dan boeit mij dat niet. De auto moet gewoon snel zijn. Ik schaam mij dan ook niet als onze auto daardoor sneller wordt."

Alles opnieuw bekijken

Momenteel is Mercedes in Brackley (Mercedes-hoofdkwartier) druk bezig met het onderzoeken van allerlei mogelijkheden om de W14 weer snel te maken. Volgens Wolff moet men daarbij aan alle vlakken van de huidige bolide denken. "Het gaat om alle aerodynamische oppervlakken van de voor- en achterkant van de auto. Dit gaat dus om grote delen van de vloer en het bodywork. De auto wordt dus als het ware ondersteboven gehangen en daardoor zien we veel verbetermogelijkheden", laat de Oostenrijker optekenen.

Kritiek van rijders

Voorafgaand aan het raceweekend in Jeddah werd George Russell gevraagd naar de ontwikkelingen van Mercedes sinds 2022. De Britse coureur vertelde daarbij dat hij denkt dat zijn team een te agressief design heeft gekozen voor de W13 en daar nu nog steeds last van heeft. Lewis Hamilton liet op zijn beurt weten dat hij al gelijk twijfels had bij het design van zijn nieuwe bolide toen hij de auto's van andere teams zag. Wolff deelt de mening van zijn coureurs.

"Ik denk dat je op het doel probeert te mikken, maar we zaten er de eerste keer naast. Toen hebben we ons doel opnieuw gemist en dat is waar we ons nu bevinden", besluit Wolff.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties