De belangrijkste eerste vrije training van het jaar zit er inmiddels alweer op. Tijdens het laatste raceweekend van het 2025 F1-seizoen hebben de coureurs hun auto's voor het eerst kunnen testen op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi, waar de titelontknoping plaats zal vinden.
Lando Norris, Max Verstappen én Oscar Piastri maken dit weekend alle drie nog kans op het wereldkampioenschap, waarbij Norris uiteraard de grote favoriet is - wegens zijn voorsprong op de andere twee titelkandidaten. Voor Piastri begint het weekend overigens ook wat vervelend, aangezien hij de eerste vrije training in Abu Dhabi moest uitzitten, wegens de verplichte rookie test.
Dit was ook het geval bij Red Bull Racing, waar Yuki Tsunoda niet in actie kwam in VT1. De Japanner, die eerder deze week te horen kreeg dat hij moest vertrekken als full-time coureur bij het team van Verstappen, moest zijn Red Bull RB21 afstaan aan Arvid Lindblad - volgend seizoen de teamgenoot van Liam Lawson bij Racing Bulls.
In totaal deden er acht rookies mee aan de eerste vrije training in Abu Dhabi, waardoor de 'belangrijkste' VT1 van het jaar voor veel coureurs helemaal niet zo belangrijk bleek. Dit was wel het geval voor Lando Norris en Max Verstappen, die dit weekend proberen om het kampioenschap binnen te slepen. Beide coureurs waren bijna de gehele sessie op de baan te vinden om de auto in het perfecte werkvenster te krijgen.
Sterk begin Red Bull
En dat lukte aan het begin van VT1 vrij aardig voor Red Bull Racing. De auto van Max Verstappen was redelijk in balans en hij kende geen grote problemen, zoals hij wel in Brazilië en Qatar had. Op de harde banden kon Verstappen aardige tijden noteren, waarmee hij direct mee kon gaan met de McLaren MCL39 van Norris - die dit weekend dominant wordt verwacht.
Ook Mercedes en Ferrari, teams waar Red Bull van hoopt dat ze dit weekend snel zijn om het leven van Norris en Piastri zuur te maken, deden op de harde banden mee. De eerste helft van de sessie werd op het Pirelli-rubber met de witte wang verreden, waarna de coureurs de overstap maakten naar de zachte banden.
Daar liet Red Bull zien dat de snelheid in de RB21 niet alleen op de harde banden te vinden was. Ook op zacht was Max Verstappen sterk, waarbij hij in zijn eerste run zelfs een betere tijd noteerde dan Lando Norris op de softs. In de tweede run kon de Nederlander zich echter niet verbeteren, terwijl Norris dat wel deed, waardoor de McLaren-coureur uiteindelijk met 0.008 seconde vóór Verstappen eindigde in de sessie.
Het betekent echter veel goeds dat Max slechts acht duizendste moest toestaan op Norris, wiens auto meerdere tienden sneller werd verwacht dan de Red Bull van Verstappen. Charles Leclerc eindigde op de derde positie, met weer acht duizendste verschil richting Max...
Lees ook
Max Verstappen laat paddock versteld staan met onthulling over relatie met Christian Horner
Vraagtekens over gevecht tussen Verstappen en Hamilton: 'Niemand heeft elkaar toch geslagen?'
Problemen voor Verstappen?
Aan het einde van de sessie kwam er echter even een verontrustende boordradio van Max richting zijn team. De viervoudig wereldkampioen meldde dat zijn auto ineens niet meer zo goed aanvoelde. Hij liet race-engineer Gianpiero Lambiase weten dat het voelde alsof er iets kapot was gegaan aan zijn Red Bull. Toen GP aan hem vroeg waar het slecht voelde, zei Max: "Overal."
Hopelijk krijgt het team dat probleem opgelost voor VT2 - de meest representatieve sessie van het weekend. De uitslag van de eerste training is hieronder te bekijken:
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties