De startgrid voor de Grand Prix van België is bepaald tijdens de zojuist verreden kwalificatie op Spa-Francorchamps. De coureurs gingen massaal naar buiten op het iconische circuit in de Belgische Ardennen met een andere afstelling dan tijdens de Sprintkwalificatie het geval was, aangezien er regen wordt verwacht voor de race van zondag.
Onder andere Max Verstappen maakt hierdoor gebruik van een andere auto tijdens de kwalificatie voor de race in België. Tijdens de Sprintkwalificatie en de Sprint reed de Nederlander met een low downforce set-up, waardoor hij de overwinning wist te grijpen voor de neus van Oscar Piastri en Lando Norris. Maar Helmut Marko gaf direct na de Sprint al aan dat de RB21 in de kwalificatie voor de grote race anders afgesteld zou worden.
Dit omdat Red Bull heeft gemerkt dat de low dowforce set-up niet werkt in de regen, wat tijdens de race in Groot-Brittannië duidelijk werd. Daar ging het Oostenrijkse team de fout in met de afstelling van de auto en zorgde er daarmee voor dat Verstappen een verschrikkelijke race kende, aangezien zijn auto niet werkte in natte omstandigheden.
Om ervoor te zorgen dat Verstappen dit weekend wél een kans maakt om voor de podiumplaatsen mee te strijden, heeft Red Bull vlak voor de kwalificatie een aanpassing gemaakt aan zijn bolide en onder andere een grotere achtervleugel aan de Limburger gegeven, in de hoop dat hem dit meer downforce geeft voor de voorspelde regen.
Chaos in Q1
Aan het begin van de kwalificatie werd het gelijk chaotisch, waarbij Nico Hülkenberg een crash kende in de pitstraat, waarbij hij met zijn Sauber tegen de Aston Martin van Stroll knalde. De Duitser kreeg direct een nieuwe voorvleugel en kon zijn weg vervolgen, waarna de volgende aparte situatie zich aandiende.
Veel coureurs gingen naar buiten en begonnen aan hun snelle rondes, maar kapten deze ook meteen weer af, zonder een tijd neer te zetten. De enige rijders die wel gelijk een tijd lieten noteren waren de McLarens en Max Verstappen, die dicht bij elkaar zaten met een ronde rond de 1 minuut 41. Echter werden zij verrast door de rest van het veld, die ineens onder deze tijd doken en een tweede run noodzakelijk maakten.
In die tweede run wist Norris de beste tijd te noteren, met Oscar Piastri op bijna twee tienden achterstand en Max Verstappen die op meer dan drie tienden volgde. Maar achterin het veld was er weer chaos. Kimi Antonelli moest in Q1 alweer afscheid nemen van het veld, doordat hij 1.1 seconde te langzaam was, waarbij ook Lewis Hamilton wederom in de eerste sessie uitviel. De Brit zette de zevende tijd neer, maar zag deze afgesnoept worden door track limits... Een dramatisch weekend voor de Ferrari-coureur tot nu toe!
Lees ook
'Liegende' Lewis Hamilton op zijn plek gezet door Ferrari-baas
Helmut Marko onthult: deze persoon is verantwoordelijk voor ontslag Christian Horner
Spanning in het middenveld
Nadat we de beide Aston Martins, Kimi Antonelli, Franco Colapinto en Lewis Hamilton kwijt zijn geraakt in Q1, was het tijd voor de tweede kwalificatiesessie. En in Q2 bleek wederom dat de McLarens een voorsprong hebben op de rest van het veld. Ditmaal was het Oscar Piastri met de beste tijd van de sessie, waarbij de Australiër een 1:40.626 noteerde en daarmee 0.089 sneller was dan teamgenoot Lando Norris.
Max Verstappen volgde op gepaste afstand, met een achterstand van meer dan drie tienden op Piastri. Ook Red Bull-teamgenoot Yuki Tsunoda zat er een keer goed bij. De Japanner zette in de eerste runs in Q2 de vijfde tijd neer en was 'slechts' drie tienden langzamer dan Verstappen.
In de tweede runs besloot Verstappen als enige coureur binnen te blijven, aangezien zijn tijd goed genoeg was om door te gaan naar Q3, waarbij ook de McLaren-coureurs, Charles Leclerc en Yuki Tsunoda zich niet meer hoefden te verbeteren. Achterin het middenveld gebeurde dat wel, waar onder andere Gabriel Bortoleto een knappe prestatie neerzette en zijn Sauber naar het derde deel van de kwalificatie reed. Beide Haas-coureurs, die op vrijdag nog zo snel waren, haalden het dit keer niet met een andere afstelling.
Top 10
Na de eerste twee delen van de kwalificatie was het in Q3 tijd om de top tien te bepalen voor de Grand Prix van België. Lando Norris en Oscar Piastri zijn de absolute favorieten voor poleposition, gezien het feit dat hun McLaren MCL39 vele malen sneller is dan de andere auto's, terwijl Max Verstappen geacht wordt een derde positie te behalen, waarmee een podiumplaats in de race van zondag wellicht mogelijk is.
En in de eerste runs in Q3 werd ook direct duidelijk dat McLaren op een andere planeet rijdt dit weekend. Lando Norris ging naar de snelste tijd, door een 1:40.562 te noteren, waarmee hij een halve seconde sneller was dan de eerste niet Red Bull-auto. Echter zou alles afhangen van de tweede run in de laatste sessie van de kwalificatie, waarin iedereen - behalve Gabriel Bortoleto - een nieuwe set zachte banden tot zijn beschikking had.
Maar de rest van het veld had ook in de tweede run geen antwoord op de McLarens. Lando Norris wist daardoor poleposition te pakken met een tijd van 1:40.562, waarmee hij 0.085 seconde sneller was dan teamgenoot Oscar Piastri. Echter was achter de McLarens niet Max Verstappen te vinden. De Nederlander maakte een foutje in de eerste bocht en moest toezien hoe Charles Leclerc een betere tijd noteerde in zijn Ferrari. Verstappen start de race in België vanaf P4.
Achter Verstappen eindigde Williams-coureur Alex Albon, met George Russell daar weer achter. Red Bull-teamgenoot Yuki Tsunoda, die tijdens de kwalificatie eindelijk gebruik mocht maken van een nieuwe vloer, zette zijn Red Bull RB21 op P7.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties