McLaren-coureur Lando Norris heeft de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam geschreven. Achter Norris kwamen Oscar Piastri en Charles Leclerc als tweede en derde over de streep.
Door het stilvallen van Williams-coureur Carlos Sainz op de starting grid werd de start van de Oostenrijkse Grand Prix uitgesteld en kwam er een tweede opwarmronde. Er leek aanvankelijk goed nieuws te zijn voor Sainz junior, want er kwam na flink wat overleg met zijn Williams-engineer vaart in zijn Williams-auto.
Uiteindelijk kwam er echter toch een vroegtijdig einde aan de middag van de Spanjaard, aangezien zijn remmen in rook op gingen en zijn Williams-auto terug de pitbox in werd geduwd. Later in de race zou ook de teamgenoot van Sainz, Alex Albon, uitvallen en dus scoorde Williams nul punten op de Red Bull Ring.
DNF Verstappen na aanvaring met Kimi Antonelli
Om 15:15 uur, een kwartier na de originele starttijd van de race, werd de Grand Prix van Oostenrijk hervat. Bij de start van de race was het polesitter Lando Norris die zijn leidende positie wist te behouden.
Achter de Brit kwam Oscar Piastri naar voren en reed hij naar P2. Daar weer achter was het Max Verstappen die zijn Waterloo vond in bocht drie nadat hij werd getorpedeerd door Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli, die zich verremde bij het ingaan van de derde bocht. Ook Kimi Antonelli zag zijn race eindigen in een DNF.
Lees ook
Max Verstappen uit de race gereden door Mercedes-coureur
Video: De crash tussen Max Verstappen en Kimi Antonelli tijdens de start in Oostenrijk
Video: Nieuwe beelden uit cockpit Andrea Kimi Antonelli tonen reden voor crash met Max Verstappen
Herstart safety car
Door alle chaos en de twee gestrande auto's kwam er een safety car naar buiten. In ronde drie dook die echter weer naar binnen en was het leider Norris die zijn leidende positie behield. Achter Norris bleef de pikorde nagenoeg gelijk. Drie rondes na de herstart begon Piastri echter aanstalten te maken bij zijn Britse collega. In ronde elf plaatste Piastri zijn eerste aanval, maar Norris wist zijn Australische teamgenoot achter zich te houden.
Op de achtergrond opende George Russell de pitstopdans met een vroege switch naar de medium band, terwijl de twee McLaren-coureurs bijna met elkaar in aanraking kwamen in bocht vier. Norris behield echter zijn leiding, maar dook gelijk naar binnen voor een switch naar het hardste rubber. Enkele rondes na zijn teamgenoot dook ook Piastri naar binnen voor zijn eerste pitstop van de race. Daarbij kwam Piastri achter teamgenoot Norris terug de baan op.
Na de eerste serie stops was het Yuki Tsunoda die in bocht vier in aanraking kwam met Alpine-coureur Franco Colapinto. Allebei de coureurs konden hun weg vervolgen, al kreeg de Japanner een tijdstraf van tien seconden achter zijn naam.
Piastri versus Norris
In ronde 47 van de race opende Russell opnieuw de pitstopdans met een switch naar een vers setje van het harde rubber. Drie rondes later dook ook Charles Leclerc naar binnen voor zijn tweede stop van de race, waarna zijn teamgenoot een ronde later, met grote onvrede, naar binnen reed voor ook zijn tweede stop van de race.
In de 53e ronde dook leider Norris naar binnen voor een switch naar de medium band, waarna zijn teamgenoot Piastri een ronde later ook naar binnen reed voor zijn laatste stop van de race. Tot aan het einde van de race zouden de twee McLaren-rijders met elkaar vechten, op afstand, om de overwinning. Uiteindelijk trok Norris echter aan het langste eind.
Achter de twee McLaren-coureurs waren het Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Russell, Liam Lawson, Fernando Alonso, Gabriel Bortoleto, Nico Hülkenberg en Esteban Ocon die de top tien compleet maakten.
Wat doet de WK-stand?
Door zijn uitvalbeurt is Verstappen flink achterop geraakt in de 'strijd' om de wereldtitel. Ook heeft Red Bull flink aan terrein verloren in het constructeurskampioenschap door de dubbele nulscore, op de Red Bull Ring nota bene. Bekijk de gehele bijgewerkte WK-stand via deze link.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties