Na de eerste vrije training in Italië, welke opvallend positief verliep voor Max Verstappen en Red Bull Racing op een baan die normaal gesproken niet geweldig past bij de Oostenrijkse bolides, was het later op de vrijdagmiddag tijd voor de tweede sessie van de dag. In de tweede vrije training was het tijd om de auto's verder in het werkende venster te krijgen, waarna de langere runs op het programma stonden.
Voor Ferrari, Williams en Max Verstappen verliep VT1 naar behoren. Lewis Hamilton en Charles Leclerc eindigden de eerste sessie met een één-tweetje, al bleek achteraf dat zij veel meer motorvermogen gebruikten dan Verstappen in zijn vernieuwde RB21. McLaren en Mercedes kwamen er in de eerste training nog niet aan te pas, waardoor ze VT2 wilden gebruiken om beter voor de dag te komen.
Aan het begin van de sessie werd echter duidelijk dat Max Verstappen wederom veel vertrouwen had in zijn Red Bull-bolide. Ook de McLarens leken meer vooraan het veld mee te rijden, waarbij dit de eerste meters waren voor Oscar Piastri dit weekend - hij werd in VT1 namelijk vervangen door Alexander Dunne.
Vroege rode vlag
Maar waar er een aantal mensen positief in het nieuws kwamen in het eerste kwartier, was er ook één coureur die - wederom - wat minder goed naar voren kwam. Mercedes-coureur Kimi Antonelli moest al vroeg het strijdtoneel verlaten, omdat hij zijn W16 in het grind bij de tweede Lesmo-bocht parkeerde. Antonelli, die in Nederland ook al een lastige race kende en Charles Leclerc uit de race reed, kende hiermee weer een lastig leermoment, waarvan hij er dit seizoen al veel heeft gehad.
Het zorgde ook voor een rode vlag-situatie, waardoor onder andere Max Verstappen zijn snelle ronde moest afkappen. De Red Bull-coureur bracht zijn bolide terug naar binnen, waarna hij een aantal minuten moest wachten voor hij weer naar buiten zou kunnen. Toen de baan eenmaal weer vrij werd gegeven, kwam het veld massaal het circuit weer op.
Lees ook
Jos Verstappen verklaart oorlog aan Papa Pérez met duidelijk bericht
Bizar: omstreden Red Bull-medewerker keert terug bij F1-concurrent
Runs op zachte banden
En in zijn eerste ronde na de rode vlag liet Verstappen meteen zien dat de snelheid in zijn Red Bull-auto serieus was. De Limburger zette een tijd neer die tweeënhalf tiende sneller was dan Leclerc reed in zijn Ferrari - al deed hij dat op harde banden - waarbij ook Lewis Hamilton geen antwoord had op de ronde van Verstappen.
Na een tijdje wist alleen Carlos Sainz in de Williams een betere tijd dan Verstappen te noteren op de mediums, waarna het tijd werd om de zachte banden van Pirelli onder de auto's te schroeven. Lando Norris en Sainz waarin hierin de eerste rijders die daar een poging aan waagden en vooral Norris wist een grote stap te zetten.
De Brit, die inmiddels tegen een grote achterstand aankijkt in het kampioenschap, wist zeven tienden sneller te gaan dan de beste tijd op de mediums, waarmee hij liet zien dat er veel tijd te vinden was op het zachte rubber van Pirelli. Echter ging hierna niemand sneller dan dat Norris aan het begin van de zachte runs was gegaan.
Charles Leclerc wist het dichtst bij Norris in de buurt te komen. Met een achterstand van 0.085 seconde op Norris zette de Monegask zijn Ferrari op P2 in de sessie, dicht gevolgd door Carlos Sainz op P3 en Oscar Piastri op P4. Lewis Hamilton wist in de kwalificatieruns een ronde neer te zetten die bijna twee tienden langzamer was dan Norris, waarmee hij op P5 eindigde en daarmee Max Verstappen achter zich hield, die als zesde over de streep kwam - alvorens iedereen aan de raceruns begon.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties