F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training F1 Grand Prix Monaco 2025

Max Verstappen tijdens de vrije trainingen in Monaco
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training F1 Grand Prix Monaco 2025

Max Verstappen tijdens de vrije trainingen in Monaco
Red Bull Content Pool

Nadat de spannende eerste vrije training erop zat - en de stewards al een gridstraf hadden uitgedeeld voor de race van zondag - stond VT2 voor de Grand Prix van Monaco op de planning voor de coureurs, op het stratencircuit in Monte Carlo. En het was, net als eerder op de dag, een hectische sessie.

Zoals we zijn gewend in Monaco stonden de coureurs direct in de rij om het circuit te betreden aan het begin van de training. Omdat vertrouwen belangrijk is op deze baan wil iedereen zo vroeg mogelijk naar buiten. Ook omdat de kans op rode vlaggen nogal groot is en men niet wil dat ze testronden tekort komen. En in VT2 bleek maar weer hoe groot die kans op rode vlaggen is...

Vroege rode vlaggen

Aan het begin van de sessie was er direct een rode vlag-situatie, nadat Max Verstappen de snelste tijd neer had gezet op de medium band. Daarin leek het een kopie van de eerste training, waar er ook met een rode vlag werd gezwaaid, vlak nadat Max de beste tijd tot dan toe had genoteerd. Waar Charles Leclerc en Lance Stroll zorgden voor het oponthoud in VT1, was het dit keer Isack Hadjar.

De Fransman raakte de muur bij het insturen voor de Nouvelle Chicane, waardoor hij zijn linkerachterwiel beschadigde en zijn Racing Bulls-bolide stopzette op het asfalt. Even later reed hij zijn RB-02 terug naar de pitstraat, waar bleek dat de hoeveelheid schade aan zijn auto meeviel. Dit stelde de Red Bull-rookie gerust, nadat hij zichzelf meerdere keren op zijn helm sloeg na zijn fout aan het begin van VT2.

Na een korte rode vlag-periode werd de baan weer vrijgegeven, waarna de tijd van Verstappen al snel verbeterd werd door de McLarens en Mercedessen. Echter was Charles Leclerc nog veel sneller dan de McLarens, terwijl de Monegask op de harde banden reed. En Leclerc bleef ook nog even bovenaan staan, want in de minuten die daarop volgden had niemand de kans om zijn tijd te verbeteren.

De leider in het kampioenschap, Oscar Piastri, plantte zijn MCL39 in de bandenstapel in Saint Devote, waardoor hij zijn voorvleugel verloor. De wedstrijdleider zwaaide direct met een rode vlag en de coureurs konden weer naar binnen, zodat de bandenstapel gerepareerd kon worden. En net als Hadjar was Piastri een gelukkig man, aangezien ook hij weinig schade aan zijn auto had en de sessie gewoon kon vervolgen.

Snelle tijden, maar niet voor Red Bull

Na de rode vlag voor de crash van Oscar Piastri werden de snelle tijden neergezet door de coureurs op de straten in Monte Carlo. De Ferrari's, McLarens en twee auto's uit de Red Bull-familie gingen ontzettend rap in de tweede vrije training, maar tot ieders verbazing waren Liam Lawson en Isack Hadjar de 'Red Bull-coureurs' die de eer voor het Oostenrijkse bedrijf hoog moesten houden.

Het zusterteam van Red Bull Racing was namelijk de snellere van de twee, waarbij Max Verstappen niet verder kwam dan een tiende plaats [zeven tienden achter Charles Leclerc] en Tsunoda genoegen moest nemen met P11 [ook zeven tienden langzamer dan de snelste tijd. Daarmee waren de Red Bull-coureurs drie tienden langzamer dan de Racing Bulls, die vooral in de langzame bochten - welke er nogal veel zijn - tijd wonnen op de RB21 van Max en Yuki.

Echter was niet alles hosanna bij Racing Bulls. In de slotfase van VT2 ging Isack Hadjar voor de tweede keer in de muur. Waar hij de eerste maal nog door kon gaan en weinig schade had, zag de Fransman dat zijn ophanging nu wél te veel had geleden om de sessie voort te zetten. Op de radio liet hij aan zijn team weten dat hij 'dom' was.

Overzicht VT2

Uiteindelijk wist Charles Leclerc de snelste tijd van de sessie te noteren, vlak voor Oscar Piastri en Lewis Hamilton. Lando Norris eindigde op P4, ver voor de Red Bull van Max Verstappen. Het volledige overzicht is hieronder te bekijken:

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties