Red Bull-coureur Yuki Tsunoda kwalificeerde zich tijdens de kwalificatie van zaterdag als negentiende. Tegen de verwachtingen in haalde ook zijn teamgenoot Max Verstappen het tweede gedeelte van de kwalificatie niet. Het was daarmee de eerste keer sinds de Japanse GP in 2006 dat de beide Red Bulls hun Waterloo vonden in Q1.
Al het hele weekend loopt het niet lekker bij de renstal uit Milton Keynes. Zo waren er problemen tijdens de kwalificatie voor de sprintrace en ook de sprintrace zelf, waarna Red Bull het roer volledig omgooide en Verstappen zijn afstelling veranderde naar die van Tsunoda. De Japanner was de sprintrace namelijk vanuit de pits begonnen en had vanuit daar een soort testrace gereden om een andere afstelling uit te proberen die Verstappen verder kon helpen in het restant van het Grand Prix-weekend.
Tsunoda's bevindingen waren dusdanig positief dat Red Bull besloot ook Verstappens wagen uit te rusten met de afstelling van de 25-jarige Japanner. Waar Tsunoda zich echter een stuk fijner voelde in de RB21, was het Verstappen die voor het eerst sinds de Russische GP in 2021 niet verder kwam dan het eerste gedeelte van de kwalificatie.
Lees ook
Groot voordeel voor Max Verstappen duikt op, McLaren in het nadeel
Schuldige aangewezen voor problemen van Max Verstappen: 'Hier krijg ik problemen mee'
Onthuld: Red Bull geeft Max Verstappen compleet nieuwe auto voor GP Brazilië
Tsunoda weerlegt opvallende Verstappen-claim
Tsunoda is echter van mening dat hij niet verantwoordelijk is voor de dramatische Q1-exit van Verstappen. Volgens de Japanner zorgde het nieuwe asfalt in combinatie met een foute bandenpreparatie namelijk voor Red Bulls problemen op Interlagos.
"Ja, sommige dingen die we voor de sprintrace hebben veranderd, gaven ons een goed idee hoe we de auto konden verbeteren, dachten we. Ik denk dat hij ook een paar dingen heeft overgenomen uit de afstelling die ik gebruikte. Nu wil ik mijn afstelling niet de schuld geven, want ik denk dat die prima was", zei Tsunoda, geciteerd door Motorsport Week.
"Het belangrijkste is echt dat je de banden goed kunt laten werken. Ik denk dat we vanuit onze garage een aantal goede stappen hebben kunnen zetten wat betreft de onderdelen die we na de sprintrace hebben veranderd, en ik voel me duidelijk beter in de auto. Maar er kwam een probleem naar voren dat nogal groot lijkt. Het is jammer dat we die kans niet optimaal hebben kunnen benutten", aldus Tsunoda.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties