Het seizoen is amper onderweg of Charles Leclerc zit al aan het maximum aantal gebruikte Energy Stores (batterij) voor het jaar. Ferrari heeft de 'ES' moeten vervangen in de SF-23 van de Monegask, voorafgaand aan de eerste Grand Prix van het seizoen. Van dit onderdeel mag een coureur maar twee gebruiken in een heel seizoen. Leclerc zit nu al aan dat plafond.
Ferrari heeft na de kwalificatie het motoronderdeel in de auto van Leclerc gewisseld, uit zorgen over de betrouwbaarheid. Red Bull Racing deed dit ook bij de RB19 van Max Verstappen en Sergio Pérez, maar voor dat element heeft de FIA geen maximum getal opgegeven. Verstappen en Pérez riskeren dan ook niet direct een gridstraf.
Leclerc wel. Als de SF-23 van de Monegask nóg een keer een nieuwe batterij nodig heeft in de komende 23 races, komt hem dat duur te staan. Dit levert Leclerc dan een tien plaatsen gridstraf op. Iedere keer dat de batterij daarna vervangen wordt, resulteert in een gridstraf van vijf plaatsen. Dat wordt billen knijpen voor alle Leclerc-fans!
Ook nieuwe CE
Naast een nieuwe batterij heeft Leclerc ook een tweede Control Electronics (CE) moet nemen. Van dit onderdeel mogen er ook maar maximaal twee exemplaren gebruikt worden.
Leclerc zit dus zowel met zijn batterij als zijn CE aan het maximum. Het is nog onduidelijk of deze elementen nog bruikbaar zijn in 2023.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties