F1 Nieuws

De duidelijke reactie van Max Verstappen op de controversiële McLaren-achtervleugel

Max Verstappen voor Red Bull in Bahrein
BSR Agency
F1 Nieuws

De duidelijke reactie van Max Verstappen op de controversiële McLaren-achtervleugel

Max Verstappen voor Red Bull in Bahrein
BSR Agency

Tijdens de Grand Prix van Japan wist Max Verstappen de snellere McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri achter zich te houden. Een knappe prestatie van de Nederlander op het eerste oog, maar een aantal dagen ná de race op Suzuka werd pas duidelijk hoe uitzonderlijk het raceweekend van Verstappen was.

Lando Norris en Oscar Piastri gebruikten namelijk niet alleen een snellere auto, de MCL39 van de McLaren-coureurs had ook nog eens een achtervleugel die veel verder naar achteren boog, wat voor nogal wat voordeel zorgt op zowel de rechte stukken als de bochten.

Het team uit Woking kan met een grotere achtervleugel rijden, waardoor ze in de bochten meer downforce hebben en de banden dus minder slijten. Op de rechte stukken hebben ze geen last van het gebrek aan topsnelheid, omdat de doorbuigende achtervleugel ervoor zorgt dat er minder luchtweerstand is. Een dubbel voordeel voor McLaren, maar alsnog wisten zij niet voor Max Verstappen te eindigen.

Jos Verstappen zorgt voor aandacht

De beelden van de achtervleugel op de McLaren-bolide bleven een aantal dagen 'verborgen', maar door een repost van Jos Verstappen op het social media-platform X, heeft een groot deel van de F1-fans kunnen zien wat er precies gebeurt op de MCL39 van Norris en Piastri. Ook de FIA heeft inmiddels de beelden van de Britse bolide in handen - maar doet nog geen onderzoek omdat er geen nog officiële klacht is ingediend door rivaliserende F1-teams.

De reactie van Max Verstappen

Omdat vader Jos dus zorgde dat de achtervleugel van McLaren onder de vergrootglas kwam te liggen, werd Max Verstappen geconfronteerd met deze ontwikkeling. Tijdens de mediadag op het Bahrain International Circuit kreeg de Limburger de vraag wat hij nu precies van de achtervleugel van McLaren vond, waarop Verstappen een duidelijk antwoord gaf: dit is een zaak voor de FIA.

"Ik heb de video's gezien, maar ik maak de regels niet", begon Verstappen. "Daarnaast ben ik ook niet degene die controleert of de regels worden nageleefd. Ik zie waarschijnlijk hetzelfde wat iedereen had kunnen zien. Ik weet wat er aan de hand is, maar ik ben gewoon gefocust op onze auto. Dat is het enige wat ik kan doen."

"Het moet toch toegestaan zijn?", vraagt Verstappen zich hardop af, aangezien de FIA nog geen actie heeft ondernomen. "Iedereen probeert de grenzen van deze reglementen te vinden. Het is aan de FIA om te controleren of iedereen zich aan de regels houdt. Ik ben niet teleurgesteld dat we niet zo'n vleugel hebben. Het zou goed kunnen dat sommige teams de regels anders interpreteren, maar daar kan ik niets over zeggen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties